♦️ تصور پوتین از ضعف داخلی آمریکا به روایت فوکویاما

 

🔹 فرانسیس فوکویاما نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشته است که حمله روسیه به اوکراین از تصور پوتین در ارتباط با ضعف آمریکا نشأت می‌گیرد. به اعتقاد فوکویاما، این ضعف به اقدامات بایدن مرتبط نیست و دلیل آن برای هر ناظر بیرونی آشکار است. دست و پای سیاست خارجی آمریکا با قطبی‌شدن شگفت‌انگیز کشور بسته شده است. حزب جمهوری‌خواه به جای اینکه یک اپوزیسیون وفادار باشد، به دموکرات‌ها به عنوان تهدیدی بزرگتر از روسیه برای سبک زندگی آمریکایی نگاه می‌کند.

🔹 فوکویاما اضافه کرده است: «حمله به کنگره در ژانویه 2021 یک رویداد مهم بوده است. پیش از آن، روسیه احتمالاً انتظار داشته است که بایدن، آمریکا را به نقش پیشین بین‌الملل‌گرایانه خود باز می‌گرداند. این حمله و تلاش متعاقب جمهوری‌خواهان برای عادی‌سازی آن نشان داد که چیزی عمیقاً پوسیده و خراب در جامعه آمریکا وجود دارد.»

🔹 فوکویاما نتیجه می‌گیرد: «آمریکا هم در تصورات و هم در عمل ضعیف است و این ضعف نه به ساکن کنونی کاخ سفید بلکه به یک جامعه شدیداً قطبی‌شده ارتباط دارد. اجماع دیرینه دوحزبی در حمایت از نقش قدرتمند بین‌المللی آمریکا در دفاع از دموکراسی در جهان، از دست رفته است.»

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه