پول کثیف امارات

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت در یادداشتی به ورود نام امارات به «فهرست خاکستری» گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اشاره کرده است. نویسنده دلیل این امر را فضای مساعد دبی برای فرار مالیاتی و پول‌شویی خوانده است. این خبری بد برای الیگارش‌های روسی نیز هست که از فضای تجاری امارات می‌توانند برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا پس از حمله به اوکراین بهره جویند.

 

🔸 نویسنده بیان می‌کنند که «در سیستم‌های استبدادی، فساد نه یک مشکل بلکه یک ویژگی اقتصاد سیاسی ساختار حکمرانی است». اشتراک روسیه و امارات در استبداد و فساد، راز پیوندهای رو به گسترش دیپلماتیک و تجاری مسکو و ابوظبی را آشکار می‌کند. رأی ممتنع امارات به قطعنامه ضدروسی در شورای امنیت در کنار عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین، از نشانه‌های این پیوند است.

🔸 حمایت‌های آمریکا از امارات یکی از دلایلی است که ابوظبی هرگز فشاری برای اصلاح ساختار اقتصادی خود احساس نکرد. رویکرد ایالات متحده نسبت به امارات فاقد مسئولیت‌پذیری است. امارات با کمک‌های مالی به اندیشکده‌ها و کمپین‌های انتخاباتی، توانسته لابی قدرتمندی در آمریکا ایجاد کند.

🔸 امارات با به‌کارگیری بخشی از نظامیان سابق آمریکا به عنوان گروه مشاور در جنگ یمن، توانسته بخشی دیگر از ساختار قدرت ایالات متحده را به سوی خود جلب کند. جیمز متیس، وزیر دفاع سابق یکی از آنهاست. به همین دلیل اعتراض‌های عمومی و مردمی در آمریکا نسبت به عملکرد امارات در جنگ یمن، شنیده نمی‌شود.

🔸 سیاست خارجی آمریکا، متحدانش را از مجازات چنین خطاهایی می‌رهاند. آمریکا اگر در پیگیری مفاسد الیگارش‌ها جدی است، ابتدا باید به پاک‌سازی درونی خودش بپردازد.

https://responsiblestatecraft.org/2022/03/10/washington-needs-to-do-something-about-the-uaes-dirty-money/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه