گزارش المانیتور از موضع حماس در قبال جنگ اوکراین

پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی نحوه واکنش جنبش حماس به جنگ اوکراین پرداخته و معتقد است حماس با درس‌هایی که از بهار عربی گرفته نسبت به جنگ اخیر با احتیاط بیشتری رفتار می‌کند تا روابطش با روسیه از این جنگ تأثیر منفی نپذیرد.

 

🔸 نویسنده می‌افزاید حماس به دلیل ضربات سیاسی و تحریم‌هایی که ازسوی آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا دریافت کرده، به جنبشی منزوی تبدیل شده است. با این حال، روابط حماس با روسیه فزاینده بوده که می‌توان به سفر اسماعیل هنیه به مسکو و مخالفت ضمنی روسیه با طرح معامله قرن اشاره کرد.

🔸 ازجمله واکنش‌های مقامات جنبش حماس به جنگ اوکراین، توئیت موسی ابومرزوق بود که نوشت: «درسی که می‌توان از جنگ روسیه و اوکراین گرفت این است که دوران آمریکا به عنوان ابرقدرت تک قطبی به پایان رسیده است». حماس همچنین به سرعت برخی اظهارات منتسب به خالد مشعل که در آن خواهان توقف کشتار غیر نظامیان از سوی پوتین شده بود را تکذیب کرد.

🔸 یحیی موسی از رهبران حماس به المانیتور گفته که جنگ روسیه و اوکراین مبارزه بین بازیگران بزرگ – روسیه، آمریکا و کشورهای غربی – با هدف ترسیم مجدد نقشه ژئوپلیتیکی جهان است و حماس خارج از این بازی قرار دارد. وی همچنین از واکنش دوگانه غرب نسبت به مقاومت فلسطینی‌ها و اوکراینی‌ها انتقاد کرده است.

🔸 المانیتور همچنین به نقل از یک پژوهشگر سیاسی می‌نویسد: سیاست حماس، بی‌طرفی مثبت است و در صورت تشدید جنگ در اوکراین، حماس باید روابط خوبی با روسیه داشته باشد و در عین حال از تنش با کشورهای اروپایی و آمریکا که حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند، پرهیز کند.

https://www.al-monitor.com/originals/2022/03/hamas-keep-quiet-russian-war-ukraine

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه