خروج سپاه از فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا

خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در وزارت خارجه آمریکا، یکی از مهم‌ترین اختلافات باقی‌مانده ایران و آمریکا در مذاکرات وین است. پرسش اینجاست که ضرورت این امر و دلیل تأکید تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر آن چیست؟

 

🔸 از منظر انتفاع اقتصادی، سپاه حتی در صورت حذف از این فهرست، هم‌چنان تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا باقی خواهد ماند. زیرا طبق قانون کاتسا، دولت آمریکا کلیت سپاه پاسداران را به برچسب «حمایت از تروریسم بین‌المللی» تحت تحریم قرار داده است. بهانه این امر نیز الصاق همین برچسب به نیروی قدس سپاه در سال‌های قبل از تصویب کاتسا بوده است.

🔸 این برچسب امکان مشارکت اقتصادی با سپاه و شرکت‌های تابعه و وابسته را برای دولت‌ها و شرکت‌های خارجی اگر نه غیرممکن ولی بسیار دشوار می‌سازد. زیرا هر فرد یا نهادی که با این شرکت‌ها همکاری کند نیز تحت این برچسب قرار گرفته و سپس مرتبطان با آن فرد یا نهاد نیز تحریم می‌شوند. این همان «سیاه‌چاله تحریم» است.

🔸 پس دلیل مخالفت نومحافظه‌کاران و رژیم صهیونیستی چیست؟ خروج سپاه از فهرست مذکور به مثابه نشانه‌ای از عقب‌نشینی آمریکا از «فشار حداکثری» تلقی می‌شود. هم‌چنین مشروعیت اتهام‌های به اصطلاح تروریستی به ایران را خدشه‌دار می‌سازد.

🔸 به همین دلیل به نظر می‌رسد آمریکا درصدد برآمده تا در ازای حذف سپاه از این فهرست، تعهدی مبنی بر «کاهش تنش در منطقه» اخذ کند. امری که باید به شدت با آن مخالفت شود. زیرا در این صورت، بقا یا حذف سپاه از فهرست کذایی به ابزاری برای کنترل حدود رفتار و سیاست‌های منطقه‌ای ایران تبدیل می‌شود.

✅ حذف سپاه از این فهرست نباید هیچ ما به ازایی در سمت تعهدات ایران داشته باشد. ایران باید بر این موضوع تأکید کند که این امر را وظیفه طرف مقابل می‌داند و قرار نیست تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران از این طریق حاصل شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️

ارسال دیدگاه