سرمایه‌گذاری ضروری برای آینده اروپا

فرانزیسکا برانتنر، دبیر امور خارجه در وزارت امور اقتصادی و تغییرات اقلیمی دولت آلمان، در یادداشتی به بررسی تبعات جنگ اوکراین برای اتحادیه اروپا پرداخته است. به نظر او اتحادیه باید برای تقویت حاکمیت خود، سرمایه‌گذاری در چهار حوزه را مد نظر قرار بدهد:

 

1️⃣ اتحادیه اروپا باید بازدارندگی نظامی اعضا و توان دفاعی را افزایش دهد. علاوه بر این با هم‌افزایی به اقدامات مشترک در راستای کاهش نقاط ضعف و تکمیل خلأها بپردازند. تقویت صنایع تسلیحاتی و صادرات آن میان اعضا، از راهکارهایی است که نیازمند توجه بیشتری است.

2️⃣ روسیه با اشاعه اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و دروغ‌ وارد جنگ سایبری شد. در اوکراین نیز با حمله به زیرساخت‌های دیجیتال سعی در تضعیف جامعه هدف دارد. بنابراین، اتحادیه اروپا باید برای دفاع در برابر تهدیدات سایبری و استقلال زیرساخت دیجیتال اتحادیه، سرمایه‌گذاری زیادی کند.

3️⃣ سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن سبز و کربن‌زدایی سریع از صنایع، برای استقلال اتحادیه در تأمین انرژی مورد نیاز ضروری است. وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه موجب آسیب‌پذیری سیاست خارجی آن خواهد بود. روسیه مبالغ دریافتی را صرف تأمین تسلیحات و تجهیزات نظامی مورد نیاز برای تهدید اروپا خواهد کرد.

4️⃣ در نهایت، افزایش توان مالی برای حمایت از شهروندان و تأمین خسارات مالی ناشی از شرایط خاص مانند جنگ اخیر، اهمیت می‌یابد. اتحادیه باید به تدوین راهبرد اقتصادی مشخصی بپردازد که دسترسی به مواد خام حیاتی و زنجیره‌های تأمین کالا و خدمات در سطح جهانی را تضمین نماید. این امر به تقویت انعطاف‌پذیری بازار یورو و تسهیل اقدامات قاطع رهبران اتحادیه کمک می‌کند.

✅ نویسنده معتقد است درس جنگ اوکراین، ضرورت تسریع در این سرمایه‌گذاری‌هاست. برخی کشورها مانند آلمان پیش از این به تغییر سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه نظامی روی آورده‌اند. باید دید آیا این سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس رویکردی بلندمدت دنبال می‌شود و آیا سایر کشورهای اروپایی نیز به این سمت حرکت خواهند کرد یا خیر؟

https://ecfr.eu/article/the-true-value-of-european-sovereignty/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه