شورای آتلانتیک: برای ایجاد نظم جدید جهانی، غرب باید در اوکراین پیروز شود

فردریک کمپ مدیر اندیشکده شورای آتلانتیک با اشاره به نشست هفته گذشته در امارات با عنوان «حکومت جهانی» نوشته است این نشست نشان می‌داد که نظم جدید جهانی در حال ظهور است اما جهان آماده این نظم نیست. پس از حمله روسیه به اوکراین اکنون این سوال مطرح است که نظم آینده را چه کسی شکل خواهد داد؟

🔹 کمپ در رابطه با این نگاه که جهان در حال تقسیم به دو بخش، یک بخش به مرکزیت واشنگتن و دیگری به مرکزیت پکن است نوشته: در جهان علاقه و اعتقاد چندانی به این نگاه وجود ندارد. شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا منافعی در چشم‌پوشی از روابط خود با چین و روسیه ندارند و همچنین پس از خروج آمریکا از افغانستان اعتماد خود به تعهد و شایستگی آمریکا در رهبری جهانی را از دست داده‌اند.

🔹 به نوشته کمپ، کشورهای خاورمیانه در حال پیگیری جنگ اوکراین هستند: پیروزی اوکراین، این نگاه نسبت به تعهد و شایستگی آمریکا را مورد بازنگری قرار داده و مسیر زوال نفوذ غرب را تغییر می‌دهد. پیروزی روسیه حتی با هزینه بسیار زیاد، زوال غرب به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار جهانی را سرعت خواهد بخشید.

🔹 در پایان این یادداشت آمده است: «آمریکا و اروپا برای شکل‌دهی به نظم آینده جهانی، ابتدا باید روند زوال غرب و دموکراسی در اوکراین را معکوس کنند. در آن صورت، سایر کشورها به دنبال آنها خواهند آمد.»

Dispatch from Dubai: The world isn’t ready for this new world order

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه