«وحشت و آشوب در اسرائیل و کرانه باختری»

اخیراً مؤسسه واشنگتن یک نشست مجازی درباره افزایش تنش‌ها در کرانه باختری برگزار کرد. خلاصه‌ای از اظهارات کارشناسان حاضر در این نشست به شرح زیر است:

 

1️⃣ آنا آهرونهایم

🔸 هیچ‌یک از طرفین فلسطینی و اسرائیلی خواهان تکرار درگیری نظامی اردیبهشت سال گذشته نیست.

🔸 از نظر سیاسی، در اسرائیل یک جبهه متحد در خصوص این موضوعات وجود ندارد. برخی از نمایندگان اپوزیسیون این خشونت‌ها را ناشی از ضعف دولت نخست‌وزیر نفتالی بنت می‌دانند.

🔸 برخی گمانه‌زنی می‌کنند که ایران پشت برخی از حملات اخیر است. حماس ممکن است سعی کند به ایران نزدیک شود، یا شاید تهران آن‌ها را برای انجام حملات بیشتر در تعطیلات تحت‌فشار قرار دهد. مهاجمانی نیز هستند که به هیچ گروه یا کشوری وابسته نیستند.

2️⃣ متیو لویت

🔸 مجموعه‌ای از عوامل منجر به خشونت فعلی شده است. درحالی‌که حماس به دنبال اجتناب از درگیری نظامی در مقیاس وسیع است هرگز از آمادگی برای خشونت در اسرائیل و کرانه باختری دست برنداشته است.

🔸 گروه‌های شبه‌نظامی دیگر (مانند گردان‌های شهدای الاقصی) در فصل انتخابات سال گذشته به‌واسطه این‌که تشکیلات خودگردان فعالیت‌های امنیتی خود را به‌ویژه در شمال کرانه باختری کاهش داد توانستند حضور خود را احیا کنند.

🔸 مقامات اسرائیلی نشان می‌دهند که ایران فعالانه تنش‌های کنونی را از طریق حماس به‌پیش می‌برد و هدف آن افزایش خشونت در زمان تلاقی ماه رمضان، عید فصح و عید پاک در آستانه سالگرد درگیری غزه در سال گذشته است.

3️⃣ غیث العمری

🔸مردم فلسطین ناامید هستند. بسیاری از آن‌ها به دیپلماسی ایمان ندارند و حمایت از خشونت در حال افزایش است.

🔸 به دلیل شکاف‌های سیاسی و بحران‌های مشروعیت تشکیلات خودگردان قادر به اداره برخی از بخش‌های کرانه باختری نیست. نیروهای آن دیگر نمی‌توانند در اردوگاه‌های پناهندگان در جنین یا الخلیل فعالیت کنند. درواقع، برخی از اردوگاه‌ها اکنون بهتر از دولت مسلح هستند.

🔸 اقتصاد ضعیف در کرانه باختری و غزه، بحران مشروعیت تشکیلات خودگردان، و ناامیدی عمومی، همگی می‌توانند باعث درگیری گسترده‌تری شوند.

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/terror-and-turbulence-israel-and-west-bank)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه