تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی

طی هفته‌های گذشته‌ چندین عملیات استشهادی توسط فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ انجام شد که منجر به کشته شدن ۱۴ اسرائیلی (سه نفر بیشتر از کشته‌های این رژیم در جنگ ۱۱ روزه سال گذشته) شد. این تنش‌ها با تشدید اختلاف‌ها در کابینه این رژیم در کنار استعفای یکی از اعضای ائتلاف، «دولت تغییر» بنت و لاپید را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

 

🔸 دو روز پیش کابینه این رژیم لایحه پیشنهادی برای «خودداری از کمک‌های رفاهی به خانواده‌های شهروندان یا ساکنان عربی که درگیر تروریسم هستند» را تصویب کرد. این اقدام در واقع حرکتی از سوی راست‌گرایان کابینه برای جلب رضایت پایگاه رأی خود و نشان دادن این بود که با سیاست‌های چپ‌گرایان در کابینه مقابله می‌‌شود. برای بنت، یک هدف دیگر، جلوگیری از خروج نمایندگانی دیگر از ائتلاف بعد از خروج «ایدیت سیلمان» بود.

🔸 سه وزیر حزب جناح چپی میرتص به دلیل «نقض حقوق بیوه‌ها و یتیمان بی‌گناه» با لایحه فوق و همچنین طرح ایجاد هفت جامعه جدید یهودی در صحرای نقب مخالفت کردند. یکی از این سه وزیر توییت کرد که «محروم کردن کودکان ساکنان و شهروندان اسرائیلی از حمایت رفاهی غیرقابل قبول است»؛ این اظهارات شکاف فزاینده بین اجزای کابینه ائتلافی را آشکار کرده است.

🔸 در حالی که نتانیاهو تلاش می‌کند از این شکاف استفاده کند و این گونه القا می‌کند که وجود حزب عربی رعام در کابینه مانع مقابله با عملیات فلسطینی‌هاست و به دلیل این که چنین عملیات‌هایی از سوی فلسطینی‌ها گرایش جامعه صهیونیستی به جریان راست را افزایش می‌دهد انتظار می‌رود نفتالی بنت برای گریز از اتهام گرایش به مواضع چپ‌گرایانه، طرح‌های راست‌گرایانه دیگری را نیز در دستور کار قرار دهد.

✅ بر این اساس مقابله جناح چپ با این روند می‌تواند به فروپاشی کابینه منجر شود. این که احزاب جناح چپ چقدر با سیاست‌هایی که در تضاد با دیدگاه آن‌هاست کنار خواهند آمد جای سوال دارد. با این حال در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد که فروپاشی ائتلاف و برگزاری انتخابات به نفع جریان چپ باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه