چرا اسرائیل در حمایت از اوکراین محتاط بوده است؟

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی به چند پرسش درباره نحوه مواجهه رژیم صهیونیستی با جنگ اوکراین پاسخ داده است که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

 

 

1️⃣ روابط اسرائیل با روسیه و اوکراین
این رژیم بابت حملاتش به اهداف نیروهای مقاومت در سوریه نیازمند روسیه است. هم‌چنین دهه گذشته روابط تجاری این رژیم با اوکراین به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تبار یهودی زلنسکی نیز بر تعمیق روابط افزود.

2️⃣ موضع اسرائیل در بحران اوکراین
اسرائیل سعی می‌کند خود را به عنوان یک میانجی بالقوه بین روسیه و اوکراین معرفی کند. زیرا ارتباط فرهنگی قوی با طرفین دارد و حدود 15 درصد مهاجران سرزمین‌های اشغالی از شوروی آمده‌اند. به همین دلیل با وجود ارسال کمک‌های غیرتسلیحاتی به اوکراین از محکومیت جدی روسیه نیز خودداری می‌کند.

3️⃣ واکنش به کشتار بوچا
پس از کشف پیکرهای کشته‌شدگان در بوچا، وزیران خارجه و بهداشت و هم‌چنین سفیر اسرائیل در اوکراین، با تعبیر «جنایت جنگی» به شدت این حوادث را محکوم کردند. ولی نفتالی بنت که با تماس با پوتین و زلنسکی قصد میانجی‌گری دارد، مواضع ملایم‌تری اتخاذ کرده است.

4️⃣ فشار برای حمایت بیشتر
طبق نظرسنجی‌ها بیش از 75 درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی خواستار حمایت از اوکراین هستند. دولت بایدن نیز خواستار موضع فعالانه‌تری شده و از اینکه الیگارش‌های یهودی یا دوتابعیتی روسی به سرزمین‌های اشغالی پناه برده‌اند، انتقاد کرده است.

5️⃣ تأثیر سخنان زلنسکی خطاب به کنست
رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به کنست، با تشبیه حملات روسیه به هولوکاست، خواستار حمایت بیشتر اسرائیل شد. ولی این تشبیه به مذاق برخی اعضای کنست خوش نیامد و آن را غیرمنصفانه خواندند.

✅ با توجه به تشدید احساسات ضدروسی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی، میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین برای سران رژیم صهیونیستی دشوارتر خواهد شد. به خصوص که مقامات کابینه این رژیم، موضع واحدی اتخاذ نمی‌کنند و سعی دارند با نوعی تقسیم کار، بدون ذکر نام پوتین و روسیه، این حمله را محکوم کنند.

https://www.cfr.org/article/why-israel-has-been-slow-support-ukraine?utm_medium=social_owned&utm_source=tw

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه