مخاطب حمله هوایی اخیر پاکستان به افغانستان

طی روزهای گذشته، دولت پاکستان مناطقی در دو ایالت مرزی خوست و کنر واقع در افغانستان را هدف حملات هوایی قرار داد. این حمله به تلافی مرگ هفت سرباز ارتش پاکستان در درگیری در ولایت وزیرستان شمالی انجام شد.

 

🔸 روستاها و مناطق مسکونی تحت حمله، محل سکونت مهاجران وزیرستان شمالی به افغانستان بود. این مهاجران خانواده‌های گروه «تحریک طالبان» بوده‌اند و پاکستان این گروه را مسئول کشتار سربازانش می‌داند. گرچه هیچ گروهی مسئولیت آن درگیری را نپذیرفته است.

🔸 دولت شهباز شریف با انجام این حمله، سه مخاطب اصلی را مد نظر داشته است. مخاطب اول، گروه طالبان است. اسلام‌آباد این پیام را منتقل کرده که گرچه پاکستان عموماً به عنوان اصلی‌ترین حامی طالبان شناخته می‌شود ولی در صورت لزوم از کاربرد ابزارهای سخت و قهرآمیز برای پیشبرد منافعش ابایی ندارد.

🔸 اختلافات مرزی در خط دیورند و هم‌چنین حضور گروه «تحریک طالبان» درون افغانستان مهم‌ترین مسائلی است که حکومت طالبان در ارتباط با آن‌ها تعامل جدی با اسلام‌آباد نداشته است. علاوه بر اینکه مسأله افزایش مهاجرت افغانستانی‌ها به سوی پاکستان نیز در شرایط بغرنج اقتصادی، هزینه‌های دولت اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد.

🔸 مخاطب دوم پاکستان، آمریکا و کشورهای اروپایی هستند. شهباز شریف، با اجرای اولین حمله نظامی هوایی به خاک افغانستان پس از تسلط طالبان، این پیام را به غرب صادر می‌کند که برخلاف دولت عمران‌خان، رویکرد سختگیرانه‌تری نسبت به طالبان دارد و در راستای منافع مشترک حاضر است فشار بیشتری بر حکومت مستقر در کابل وارد کند.

🔸 مخاطب سوم، گروه‌ها و احزاب داخلی هستند. با توجه به تنش‌های ناشی از عزل عمران‌خان، دولت شهباز شریف اولاً نمایشی از اقتدار و اراده خود در کاربرد قوای قهرآمیز را ارائه داده و ثانیاً سعی کرده افکار عمومی را از مسائل داخلی به ناامنی‌های خارجی و مرزی منحرف کرده و ضرورت ثبات را گوشزد کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه