نشانه‌های دو دهه افول آمریکا در غرب آسیا

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان، تضعیف آمریکا را از جمله واقعیت‌های تحولات دو دهه اخیر دانستند. ازجمله نشانه‌های این تحول در غرب آسیا عبارت است از:

 

1️⃣ شکست در جنگ سوریه: آمریکا با حمایت‌های مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی به دنبال اسقاط نظام سوریه، نابودی حزب‌الله و در نتیجه کاهش توان منطقه‌ای ایران بود. امروز اما نه‌تنها نظام سیاسی سوریه ساقط نشده، بلکه روابط تهران با دمشق و بیروت از جمله عوامل امنیت‌زای ایران است.

2️⃣ شکست در جنگ یمن: آمریکا با حمایت از آغاز و تداوم جنگ یمن از همان ابتدا به دنبال شکست انصارالله بود. اکنون اما انصارالله نه‌تنها به یک قدرت تثبیت‌شده داخلی تبدیل شده، بلکه با مجموعه‌ای از توانمندی‌ها در حال نقش‌آفرینی منطقه‌ای است و عربستان به عنوان مهم‌ترین متحد منطقه‌ای آمریکا با وجود خریدهای سنگین تسلیحاتی نمی‌تواند امنیت داخلی خود را تأمین کند.

3️⃣ شکست در تضعیف محور مقاومت: از جمله مهم‌ترین سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا طی دو دهه اخیر، تضعیف محور مقاومت بوده که با حمله به گروه‌های مقاومت، تلاش برای سقوط دولت‌های نزدیک به محور مقاومت و تحریم و فشار اقتصادی دنبال شده است. اما قدرت‌یابی حزب‌الله، تقویت انصارالله، برآمدن حشدالشعبی و نفوذ مقاومت فلسطین به عمق سرزمین‌های اشغالی حاکی از شکست آمریکا در این عرصه است.

4️⃣ گسترش تروریسم در منطقه: آمریکا در حمایت از برخی گروه‌های تروریستی با هدف ایجاد ناامنی، فروش تسلیحات، تحلیل توان ایران و توجیه حضور نظامی خود در منطقه نقش داشته است. این سیاست اما نه‌تنها به اهداف خود نرسیده است، بلکه با بهره‌برداری ایران و محور مقاومت از فرصت‌های پیش‌آمده نتایجی وارونه برای واشنگتن به دنبال داشته که از جمله آن می‌توان به تولد حشدالشعبی در عراق و گسترش حضور نظامی ایران در سوریه و نزدیک مرزهای رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

🔸 بنابراین غرب آسیا را می‌توان عرصه روشنی برای افول قدرت و نقش‌آفرینی آمریکا طی دو دهه اخیر قلمداد کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه