اتحاد اروپا محو می‌شود؟

اندیشکده کارنگی در یادداشتی بیان داشته که اتحاد اروپا حول بحران اوکراین در حال محو شدن است. به نظر نویسنده در بین اروپایی‌ها، علی‌رغم اتحادشان بر سر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و محکومیت مکرر ولادیمیر پوتین، شکاف‌های آشکاری در حال ظهور است.

 

🔸 در این یادداشت آمده است که استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و چک مهم‌ترین حامیان اوکراین هستند. این دولت‌ها بارها نسبت به وابستگی اروپا به روسیه در حوزه نفت و گاز هشدار دادند و از پیش درصدد منابع جایگزین برآمدند. مردم این کشورها به دلیل سابقه زندگی تحت سلطه شوروی، هم‌دردی و هم‌دلی بیشتری با دولت و مردم اوکراین دارند.

🔸 آلمان، اتریش و مجارستان با انگیزه جلوگیری از تشدید تنش، مخالف ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین هستند. آنان در مقایسه با دولت‌های حوزه بالتیک، نگرانی‌های بیشتری نسبت به افزایش قیمت انرژی ناشی از تحریم روسیه دارند.

🔸 افزایش نرخ انرژی به افزایش تورم می‌انجامد و این می‌تواند موجب افزایش نرخ بهره شود. مسأله‌ای که فعلاً بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از تضعیف ارز یورو از آن پرهیز کرده است. افزایش نرخ بهره به کاهش رشد اقتصادی بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی و بحران جدی به ویژه در ایتالیا و فرانسه خواهد انجامید.

✅ این شکاف‌ها فعلاً مانع تعمیق تحریم‌ها علیه روسیه شده و برای پوتین زمان بیشتری خریده است. در عین حال که تبعات اقتصادی بحران انرژی در اروپا می‌تواند به افزایش راست‌گرایی در این قاره انجامیده و در بلندمدت برخی تغییرات سیاسی را به نفع پوتین رقم بزند.

(https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/86948)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه