نبرد اوکراین چگونه پایان می‌یابد؟

جورج بیبی دیپلمات و کارشناس اطلاعاتی سابق آمریکا، در یادداشتی به بررسی چگونگی پایان جنگ اکراین پرداخته است. به نظر او برخی رهبران غربی خوش‌بینانه گمان دارند که خطاهای روسیه در این نبرد به گسترش اتحاد ناتو، انزوای روسیه و حتی سقوط پوتین منجر خواهد شد.

 

🔸 او نسبت به اینکه چنین خوش‌بینی‌هایی مبنای برنامه‌ریزی در سیاست قرار گیرد، هشدار می‌دهد. بیبی معتقد است روسیه شاید به پیروزی بزرگی در میدان نظامی دست پیدا نکند، ولی اجازه پیروزی و موفقیت به طرف‌های دیگر را نیز نخواهد داد. بنابراین بهتر است به راه‌های جایگزین جنگ فکر نمود تا سریع‌تر این نبرد پایان یابد. به نظر او سه احتمال در مورد جنگ متصور است:

1️⃣ یک احتمال آن است که مسکو به این نتیجه برسد که جز با حمله به درون خاک اعضای ناتو، راهی برای جلوگیری از ارسال تسلیحات به اوکراین ندارد. در این صورت واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ ممکن است عملیات‌های خراب‌کارانه در خاک روسیه انجام دهد. در ادامه نبردهای سایبری تشدید می‌شود و حتی ممکن است روسیه ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را هدف قرار دهد. این مارپیچ ممکن است به نبرد هسته‌ای بینجامد.

2️⃣ وضعیت دوم این است که نبردی فرسایشی پیش بیاید که هیچ طرفی در آن پیشروی نکند. کی‌یف تصرف نشود ولی دونباس به طور کامل اشغال شده و محور دونباس تا کریمه تحت کنترل روسیه قرار بگیرد. تحریم‌ها ادامه می‌یابد ولی روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد و اوکراین به کشوری تجزیه‌شده بدل خواهد شد.

3️⃣ احتمال دیگر این است که نبرد با حصول توافقی پایان یابد. زلنسکی تاکنون گفته با بی‌طرفی رسمی به شرط تضمین‌های امنیتی موافقت می‌کند. ولی بعید است روسیه با تضمین امنیتی از سوی آمریکا موافقت کند. علاوه بر اینکه احتمال کمی وجود دارد روسیه حاضر شود دونباس را واگذار کند.

✅ به نظر می‌رسد اگر آمریکا سعی کند مانند «بازی جوجه»، مسکو را وادار به عقب‌نشینی نماید، به جای نتیجه برد-باخت به موقعیت باخت–باخت، دچار شود. به عبارت دیگر هیچ طرفی پیروز این منازعه نباشد.

https://responsiblestatecraft.org/2022/04/29/how-will-the-war-in-ukraine-end/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه