چند نکته درباره سفر بشار اسد به تهران

روز گذشته بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سفر به تهران با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. چند نکته درباره این دیدار حائز اهمیت به نظر می‌رسد:

 

🔸 در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از سفر بشار اسد به امارات، برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که احتمالاً دمشق شرایط کشورهای عربی برای عادی‌سازی رابطه با سوریه و مشارکت در بازسازی این کشور را پذیرفته است. ورود سوریه به روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کاهش رابطه با ایران ازجمله شروط اعراب عنوان می‌شد.

🔸 با وجود این اما دیدار روز گذشته اسد از تهران و برخی گفت‌وشنودهای آن نشان می‌دهد دمشق همچنان در نپذیرفتن شروط محور عبری-عربی-غربی مصمم است. اصل حضور اسد در تهران و دیدار با رهبر انقلاب و همچنین تأکید وی بر روابط راهبردی ایران و سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت ایران از جبهه مقاومت را می‌توان در همین زمینه مورد توجه قرار داد.

🔸 از جمله نکات دیگر این دیدار، تأکید رهبر انقلاب بر لزوم عبرت از تجربیات گذشته بود. آیت‌الله خامنه‌ای به اظهار دوستی برخی کشورهایی که در سال‌های گذشته در جبهه مقابل سوریه قرار داشتند، اشاره کردند. به نظر می‌رسد این مسئله ناظر به تلاش‌ برخی کشورها برای نزدیکی به سوریه است؛ کشورهایی که تا واپسین روزها نیز منتظر سقوط اسد بودند.

🔸 رهبر انقلاب در این دیدار چندبار بر لزوم تقویت روابط تهران و دمشق و جلوگیری از تضعیف این روابط تأکید کردند. مسئله‌ای که حداقل در بعد اقتصادی چندان مورد توجه دولت‌های دو کشور نبوده و در آمار و ارقام تجارت طرفین مشهود است. با توجه به خیز برخی کشورها مانند امارات برای حضور در بازارهای سوریه و نفوذ ترکیه در مناطق شمالی این کشور، تهران باید بیش از گذشته به توسعه روابط اقتصادی خود با سوریه توجه کند.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه