نبرد اوکراین نشانه‌ای از افول هژمونی آمریکا

نبرد اوکراین تجربه مهمی در سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود. تبعات اقدامات ایالات متحده نشان داد اعتبار سیاسی و امنیتی این کشور نه فقط برای مخالفان و رقیبانش، بلکه در میان متحدانش نیز کاهش یافته است.

 

🔸 برخلاف اراده ایالات متحده، نه‌تنها اجماعی در میان قدرت‌های جهانی و به طور خاص اعضای دائم شورای امنیت علیه روسیه شکل نگرفته، بلکه بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و حتی ضعیف‌تر نیز با اراده آمریکا هم‌سویی نداشتند.

🔸 در میان قدرت‌های جهانی، مخالفت چین با فشارها علیه مسکو، آشکار است. هند و دیگر کشورهای آسیایی مانند ویتنام و اندونزی نیز به روابط گرم خود و حتی خرید انرژی از روسیه ادامه دادند. در اتحادیه اروپا نیز رویه واحدی درباره مواجهه با کرملین وجود ندارد.

🔸 حتی متحدان عربی واشنگتن نیز از پذیرش هم‌سویی کامل با امریکا اجتناب کردند. در آمریکای لاتین نیز مکزیک و برزیل، دو قدرت مهم این قاره از اِعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کردند. آفریقای جنوبی نیز در میان قدرت‌های آفریقایی در این میان قابل اشاره است.

🔸 پس از یازدهم سپتامبر، دیگر قدرت‌ها حتی اگر مخالف اراده واشنگتن برای حمله به افغانستان و عراق بودند، از ابراز آن خودداری می‌کردند. ولی امروزه ایالات متحده نه‌تنها با تشویق بلکه حتی با ارعاب و تهدید دیگر کشورها نیز نمی‌تواند اراده‌اش مبنی بر انزوای روسیه را به طور کامل محقق کند.

✅ بحران مالی 2008، ناکامی در دولت‌سازی در افغانستان و عراق، شکست قیام‌های عربی و افزایش راست‌گرایی در آمریکا و اروپا از مهم‌ترین عوامل و نشانه‌های افول هژمونی ایالات متحده هستند. نبرد اوکراین می‌تواند نشانه‌ای بر پایان نظم تک‌قطبی پس از جنگ سرد و ورود به فضای چندقطبی با حضور روسیه و چین در کنار آمریکا باشد.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه