سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه طی سفری به تهران با مقامات دولت درباره ترتیبات اجرای تعهدات و توافقات صورت‌گرفته در سفر رییس‌جمهور به مسکو، گفتگو کرد.

 

🔸 سابقه مسئولیت‌های نواک به عنوان معاون وزیر دارایی از 2008 تا 2012 و وزیر انرژی از 2012 تا 2020 نشان‌گر نقش و اهمیت وی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی روسیه است. پس حضور وی در تهران از اراده مسکو در راستای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران حکایت دارد.

🔸 نواک اکنون علاوه بر معاونت نخست‌وزیر، مسئولیت روابط مسکو با اوپک را نیز بر عهده دارد. این مسأله با توجه به درگیری روسیه با تحریم‌های آمریکا و اروپا در حوزه تحریم انرژی اهمیت می‌یابد. اشتراک تجربیات تهران و مسکو در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی و تعامل در زمینه افزایش درآمدهای ارزی حاصل از آن می‌تواند از نتایج این سفر باشد.

🔸 طبق برخی گمانه‌زنی‌ها نواک از مهم‌ترین مقام‌‌های کرملین است که با الیگارش‌های مشهور و ثروتمند روسیه ارتباط دارد. این مسأله می‌تواند زمینه‌های ارتباط قوی‌تر تجار و بازرگانان ایرانی با این افراد به خصوص در حوزه رفع تحریم‌ها را فراهم کرده و بلوک قوی‌تری از کشورهای تحت تحریم را شکل دهد.

🔸 در شرایطی که نبرد اوکراین به افزایش قیمت گندم و دانه‌های روغنی منجر شده، ایران می‌تواند از فرصت توسعه روابط اقتصادی با روسیه برای تسهیل تأمین این نیازمندی‌ها بهره‌مند شود. به ویژه در شرایطی که جلوگیری از نارضایتی‌های اقتصادی در راستای حفظ اهرم‌های فشار و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا، اهمیت راهبردی دارد.

✅ گسترش و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی با روسیه هم از منظر تقویت راهبرد «نگاه به شرق» و هم از نظر ضرورت تلاش برای مقابله با هژمونی غرب در منطقه اولویت دارد. به خصوص در شرایطی که آمریکا درصدد تشدید فشارها برای عقب‌نشینی ایران در مذاکرات وین می‌باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه