نشانه‌های تشدید تنش در پرونده سوریه

شامگاه جمعه و بر اثر حمله موشکی رژیم صهیونیستی به برخی نقاط مرکزی سوریه، پنج نفر از جمله یک غیرنظامی شهید و هفت تن دیگر مجروح شدند. این حمله ظاهرا به لحاظ تعداد موشک به کار برده شده و همچنین تلفات انسانی، شدیدترین حمله صهیونیست‌ها به سوریه طی ماه‌های اخیر بوده است.

 

🔹 همچنین روز گذشته در حمله تروریستی به نیروهای دفاع محلی ارتش سوریه 12 نفر شهید و 14 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله را نیز می‌توان از شدیدترین عملیات‌های تروریستی در هفته‌های اخیر دانست. تروریست‌ها همچنین مراسم تشییع پیکر شهدای نیروهای دفاع ملی را مورد حمله قرار دادند که بر اثر آن یک نفر شهید و یک نفر زخمی شد.

🔸 طی هفته‌های اخیر و با طولانی شدن جنگ اوکراین، منابع خبری از خروج برخی نظامیان روسی از سوریه خبر دادند. براین اساس روس‌ها حدود 30 پایگاه و مقر نظامی در دیرالزور، حمیمیم، قامشلی و … را تخلیه کرده و به نیروهای نزدیک به ایران تحویل داده‌اند.

🔸 بنابراین به نظر می‌رسد روسیه به دنبال کاهش تمرکز نظامی در سوریه و تقویت نیروهای خود در اوکراین است. این روند احتمالاً به دلیل تنش در روابط مسکو و تل‌آویو پس از جنگ اوکراین تشدید شده است. از این‌رو می‌توان انتظار داشت حضور نظامی نیروهای نزدیک به ایران در سوریه افزایش یابد.

🔸 با رصد تحولات اخیر به نظر می‌رسد کاهش نقش‌آفرینی میانجی‌گرایانه روسیه در سوریه، تحویل برخی مراکز نظامی به نیروهای نزدیک به ایران، تشدید درگیری‌ها میان ارتش سوریه با ترکیه و متحدانش در شمال و افزایش حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه ازجمله نشانه‌های تنش‌زایی در پرونده سوریه باشد.

🔸 افزایش قیمت‌های جهانی به‌ویژه در کالاهای اساسی، تداوم تحریم‌های آمریکا علیه سوریه در قبال مناطق زیر کنترل دولت (به‌رغم مستثنی شدن مناطق در کنترل کردها) و مشکلات اقتصادی فزاینده روسیه شرایط دشواری را پیش روی سوریه قرار داده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه