آیا دیپلماسی میان غرب و روسیه هنوز امکان‌پذیر است؟

ریچارد هاس، رییس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی با اشاره به تبادل زندانی میان مسکو و واشنگتن در اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت)، به آمریکا توصیه کرده هم‌چنان مجرای دیپلماسی با روسیه را حفظ کند.

 

🔸 به گفته هاس، جنگ احتمالاً به طور بلندمدت ادامه خواهد داشت. زیرا زلنسکی درصدد بازپس‌گیری مناطق اشغالی و مجازات روسیه است. پوتین نیز در پی کسب دستاوردی است که ارزش هزینه‌های جنگ را داشته باشد.

🔸 هاس معتقد است غرب نباید کلیه روابطش با مسکو را به اوکراین گره بزند. مسکو هنوز درباره حوزه‌هایی مانند مهار توان هسته‌ای ایران و کره شمالی و یا تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند با آمریکا و اروپا همکاری کند. اما این نیازمند دیپلماسی پیچیده و منضبطی است.

🔸 توصیه او این است که آمریکا و اروپا اهداف‌شان را اولویت‌بندی و محدود کنند. از «تغییر رژیم» و حتی «دادگاه‌های جنایات جنگی» درباره روسیه چشم بپوشند و مسکو را چنان‌چه هست و نه چنان‌چه می‌خواهند، بنگرند.

🔸 به نظر هاس، آمریکا نباید این جنگ را بهانه‌ای برای تضعیف بیشتر روسیه قرار دهد. بلکه هدف آمریکا و اروپا باید پایان جنگ و حفظ استقلال اوکراین باشد. در عین حال که به روسیه نشان دهد اجتناب از درگیری مستقیم تا زمانی است که جنگ به خاک اعضای ناتو تسری نیابد.

🔸 توصیه ریچارد هاس آن است که اوکراین و حامیان غربی کی‌یف، آزادی کریمه و دونباس را از طریق دیپلماسی پیگیری کنند و با ابزار تحریم درصدد تغییر رفتار روسیه باشند. در عین حال که حفظ مجاری دیپلماتیک و تماس مقامات نظامی و غیرنظامی کشورهای غربی با روسیه، برای جلوگیری از خطای محاسباتی در جنگ نیز مفید است.

https://www.cfr.org/article/diplomacy-between-russia-and-west-still-possible?utm_source=tw&utm_medium=social_owned

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه