سیاست جدید کره جنوبی در قبال کره شمالی

انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی در اواخر اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد و یون سوک‌یول از سوی مردم این کشور برگزیده شد. اندیشکده گروه بحران به ارزیابی سیاست دولت جدید سئول در قبال پیونگ‌یانگ پرداخته است.

 

🔸 به نظر نویسنده، چرخش قدرت از چپ‌گرایان به محافظه‌کاران می‌تواند به رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در قبال کره شمالی منجر شود. ارتقای روابط با آمریکا و بهبود روابط با ژاپن از تبعات چنین سیاستی است.

🔸 دلیل اصلی رادیکالیسم نهفته در مواضع دولت جدید را باید در شکست دولت قبلی در تعامل با کره شمالی دید. به‌رغم دیدار ترامپ و کیم جونگ‌اون و تلاش دولت پیشین کره جنوبی با هدف تعامل اقتصادی با همتای شمالی، سرسختی واشنگتن و پیونگ‌یانگ مانع بهبود روابط دو کره شد.

🔸 درخواست استقرار واحدهای دفاع موشکی آمریکایی تاد از نمونه‌های شکل‌گیری چنین سیاستی است. افزایش آزمایش موشک‌های بالستیک و افزایش مانورهای نظامی مشترک با آمریکا نیز از گزینه‌های دولت جدید برای واکنش به آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی خواهد بود.

🔸 نقد مسائل حقوق‌بشری در کره شمالی و محکومیت آن در مجامع بین‌المللی اولین اقدام دولت کنونی سئول علیه پیونگ‌یانگ بوده است. علاوه بر این، افزایش تبلیغات علیه دولت شمالی در مرز دو کره به روش‌هایی مانند پخش از طریق بلندگو و پرواز بالن‌هایی بر فراز آسمان کره شمالی نیز از دیگر اقدامات احتمالی است.

🔸 ولی نباید نسبت به تغییر سیاست دولت جدید کره جنوبی درباره کره شمالی اغراق کرد. اصول حاکم بر روابط شبه‌جزیره شامل بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی، حضور نظامی آمریکا و اولویت ثبات در سیاست خارجی چین، تغییری نخواهد کرد.

✅ به نظر می‌رسد با توجه به تشدید تنش میان روسیه و غرب در بحران اوکراین، کره شمالی بیش از قبل نسبت به حمایت چین و روسیه امیدوار شده باشد. به همین دلیل شاید پیونگ‌یانگ اِبایی از افزایش تقابل با سئول نداشته باشد. این امر می‌تواند دولت جدید کره جنوبی را نسبت به همتای شمالی بی‌پرواتر سازد.

https://www.crisisgroup.org/asia/north-east-asia/korean-peninsula/north-korea-policy-under-new-south-korean-president-more-continuity-change
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه