افتتاح خط تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان

در روزهای گذشته کارخانه تولید پهپاد ایرانی ابابیل2 با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان افتتاح شد. این مسأله از چند جنبه اهمیت دارد:

 

1️⃣ مقابله با تحریم تسلیحاتی
سنای آمریکا اخیراً طی مصوبه‌ای حمایت از صنایع پهپادی ایران را تحت تحریم قرار داد. پیش‌تر نیز حاضر نبود رفع تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت طبق برجام را بپذیرد و درصدد فعال‌سازی مکانیسم ماشه برآمد. صادرات تسلیحاتی، نشانه رفع آن تحریم و پاسخی عملی به ادعاهای آمریکاست.

2️⃣ دستاوردهای اقتصادی
ایران قبلاً به صدور پهپاد به ونزوئلا اقدام کرده بود. ولی ایجاد کارخانه تولید آن، فراتر از فروش ادوات نظامی با دستاوردهای اقتصادی محدود است. صدور خط تولید، وجهه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را ارتقا داده و آوازه توانمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی ایران را در آسیای میانه گسترش خواهد داد. که می‌تواند زمینه صدور این خطوط تولید در دیگر کشورها را فراهم کند. علاوه بر اینکه زمینه‌های اشتغال‌آفرینی بیشتری را فراهم می‌کند.

3️⃣ همکاری دوجانبه نظامی
صدور تسلیحات و خطوط تولید آن به تاجیکستان می‌تواند زمینه‌های همکاری دوجانبه نظامی و امنیتی در حوزه مقابله با تروریسم در افغانستان را تقویت کند. با توجه به اینکه هر دو کشور نسبت به حکومت طالبان با احتیاط رفتار کرده و خواستار تعدیل رویه گروه حاکم بر کابل هستند، می‌توانند با اقدامات نظامی مشترک مانند مانورهای مرزی اهرم‌های فشار خود بر طالبان را تقویت کنند.

✅ وقوع جنگ اوکراین و توجه بیشتر روسیه به مرزهای غربی خود، می‌تواند زمینه‌های نقش‌آفرینی بیشتر ایران در آسیای مرکزی را افزایش دهد. این مسأله با توجه به آغاز فرایند عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی اولویت بالایی دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه