روایت روسی از تنش در شبه‌جزیره کره

اندیشکده روسی والدای در یادداشتی با اشاره به آزمایش موشک بالستیک جدید کره شمالی، آن را آغاز چرخه جدیدی از تنش در شبه‌جزیره کره دانسته است. نویسنده تشدید تنش را نتیجه سیاست‌های دولت بایدن و هم‌چنین تغییر دولت در سئول می‌داند که پیونگ‌یانگ را وادار به توسعه تسلیحات نظامی قوی‌تری کرده است.

 

🔸 احتمالاً رهبر جدید در سئول قصد دارد با هدف افزایش همکاری با آمریکا به دو ائتلاف کوآد و آکوس بپیوندند و سامانه‌های موشکی تاد، ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌های هسته‌ای و بمب‌افکن‌های غول‌پیکر را در سواحل کره مستقر کند. این مسأله پیونگ‌یانگ را در تقویت تسلیحاتی و اجتناب از گفتگو، مصمم‌تر خواهد کرد.

🔸 در شرایط کنونی وقوع درگیری‌های محلی میان ارتش دو کره محتمل است. وزیر دفاع دولت جدید از احتمال «حمله پیشگیرانه» سئول در برابر توان موشکی پیونگ‌یانگ سخن گفت. آنچه را که کره شمالی اقدامی ضروری برای دفاع از خود می‌داند، طرف دیگر، «تحریک غیرقابل تحمل» تلقی می‌کند.

🔸 اطلاعات ماهواره‌ای از نوسازی سایت هسته‌ای زیرزمینی پونگی‌ری توسط کره جنوبی خبر می‌دهد. این اقدام چرخه تنش را تشدید و کره شمالی را به اجرای آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر تحریک خواهد کرد. نگرانی غرب پس از حمله روسیه به اوکراین، افزایش مماشات چین و روسیه نسبت به آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی است.

✅ آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی اخیر کره شمالی، آمریکا را به برگزاری جلسه اضطراری در شورای امنیت برای رفع نگرانی متحدانش در شرق آسیا ترغیب کرده است. ولی بعید است با توجه به تبعات نبرد اوکراین، روسیه و هم‌چنین چین به تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ رضایت دهند. شورای امنیت از 2017 به این سو شاهد اجماع علیه کره شمالی نبوده است.

https://valdaiclub.com/a/highlights/the-end-of-military-and-political-stability/

ارسال دیدگاه