تغییر لحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود در مورد ایران، بار دیگر با اشاره به ادعای فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در مریوان، پارچین ورامین و تورقوزآباد، ایران را متهم کرده که از پاسخ‌گویی به آژانس اجتناب می‌کند.

 

🔸 این جمله که «فرصت‌های متعددی برای توضیح و پاسخ‌گویی در اختیار ایران گذاشته شده»، ممکن است نوعی زمینه‌سازی برای اقدام علیه ایران در جلسه آتی شورای حکام باشد. جلسه‌ای که با توجه به توقف مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به محکومیت ایران منتهی شود.

🔸 گرچه تبعات نبرد اوکراین زمینه میانجی‌گری مسکو میان ایران و غرب را کاهش داده ولی به نظر می‌رسد همچنان غرب به طور مستقل نیز اراده‌ای برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت ندارد. زیرا از یک‌سو هنوز طرفین به امکان توافق امیدوارند و از سوی دیگر تعبیر «افزایش قابل توجه» در متن گزارش درباره میزان اورانیوم غنی‌شده، نگرانی طرف‌های غربی از شکست مذاکرات و تداوم ابهام درباره فعالیت ایران را افزایش می‌دهد.

🔸 طبق این گزارش، ذخیره اورانیوم با غنای ۶۰ درصد به بیش از ۴۳ کیلوگرم افزایش یافته و ذخیره اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد نیز بیش از ۲۳۸ کیلوگرم ذکر شده که به مراتب از حد نصاب مجاز در توافق هسته‌ای بیشتر است. با پیشرفت برنامه هسته‌ای و توجه به کاهش شانس دستیابی به توافق، احتمال تلاش رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در مراکز هسته‌ای را نباید از نظر دور داشت.

🔸 گرچه ایران از همکاری با آژانس استنکاف نورزیده ولی ضرورتی به پذیرش اتهامات بی‌اساس و در نتیجه زمینه‌سازی برای تداوم اتهامات در آینده نمی‌بیند. به ویژه که قدرت‌های غربی نیز نه‌تنها حاضر به پذیرش مطالبات ایران نبوده‌اند بلکه در برابر اقدامات تروریستی تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای نیز سکوتی همراه با رضایت داشته‌اند.

✅ به نظر می‌رسد شورای حکام در جلسه آتی قطعنامه‌ای در حمایت از فرایند تحقیقات و پرسش‌های آژانس و ضرورت حفظ نظارت‌های پادمانی صادر نموده و خواستار اقدامات مشخص و تعاملی از سوی ایران شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه