مخالفان حذف سپاه از فهرست تروریسم وزارت خارجه

مؤسسه واشنگتن برای خاور نزدیک در مقاله‌ای خروج سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا را «ایده‌ای وحشتناک» توصیف کرده است. زیرا پیام مناسبی به متحدان آمریکا در خاورمیانه ارسال نمی‌کند.

 

🔸 نویسنده اذعان دارد که ورود نام سپاه به این لیست، فشار فزاینده‌ای بر ایران نداشت. زیرا سپاه در سال ۲۰۰۴ به اتهام اشاعه هسته‌ای ذیل فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲، در سال ۲۰۱۱ به اتهام نقض حقوق بشر ذیل فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ و در سال ۲۰۱۷ به اتهام حمایت از تروریسم ذیل فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ تحت تحریم قرار گرفته بود.

🔸 تنها تبعات این اقدام، منع ورود اعضای سابق یا فعلی سپاه به آمریکا و هم‌چنین مجازات کیفری «حمایت مادی آگاهانه» از سپاه است. نویسنده بیان می‌کند حامیان این اقدام، آن را به دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، مفید می‌دانند. زیرا تجار همکار با سپاه را در معرض اتهامات جنایی در دادگاه‌های آمریکا قرار می‌دهد.

🔸 نویسنده به سه دلیل مخالف خروج سپاه از این فهرست است. اولاً، اعتبار دیگر تحریم‌های ضدتروریسم علیه ایران را کاهش می‌دهد. دوم اینکه امتیازی غیرهسته‌ای به ایران است، حال آن‌که امتیازی غیرهسته‌ای از ایران اخذ نمی‌شود. سوم اینکه پیام نادرستی به متحدان منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه ارسال می‌کند.

✅ به نظر می‌رسد نگارش چنین یادداشت‌هایی صرفاً برای ابراز مخالفت با خروج سپاه از فهرست مذکور نباشد. بلکه هزینه این اقدام در آمریکا را نیز افزایش می‌دهد تا اهرم فشار تیم مذاکره‌کننده واشنگتن را تقویت کرده و در مقابل، امتیازی غیرهسته‌ای از ایران اخذ کنند.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/dont-drop-irans-revolutionary-guards-fto-list

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه