کارزار اجتناب‌ناپذیر برای نابودی جنین

موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی طی گزارشی به بررسی رویکرد این رژیم در قبال عملیات‌های مقاومتی برخاسته از شهر جنین در شمال کرانه باختری پرداخته و می‌نویسد ارتش اسرائیل ضربه مهمی به زیرساخت‌های مقاومت در این شهر وارد نکرده و این به تضعیف بازدارندگی اسرائیل کمک می‌کند.

 

🔸 طبق نظر نویسندگان رفتار مقاومت در جنین فراتر از یک پدیده محلی بوده و این منطقه به نماد مقاومت خشونت‌آمیز تبدیل شده است. برخی دیگر از نکات نویسندگان به شرح ذیل است:

🔸 تشکیلات دفاعی اسرائیل این منطقه را به عنوان یک معضل بسیار خطرناک مشخص کرده و تصمیم گرفته تلاش‌های تهاجمی خود را در آنجا متمرکز کند. این تلاش‌ها خنثی کردن اقدامات انفرادی را ممکن می‌سازد اما نه می‌تواند عملیات‌ها در جنین را مختل کند و نه ضربه مهمی به زیرساخت‌های این نوع عملیات در منطقه وارد می‌کند.

🔸 هر عملیات ویژه، حتی اگر به دستگیری یا کشتن مظنون تحت تعقیب ختم شود، تنها به فصل باشکوه دیگری از اخلاق مقاومت جنین تبدیل می‌شود و در برخی موارد باعث خسارات و تلفات اسرائیلی می‌شود. بدتر از آن، این نوع فعالیت‌ها منجر به اتحاد و همبستگی میان عوامل فلسطینی می‌شود و قدرت بازدارندگی اسرائیل را از بین می‌برد.

🔸 شدت کارزار تروریستی (مقاومتی) که اسرائیل با آن مواجه است منعکس‌کننده دامنه انباشته حملات و تبدیل آن کارزار به مقاومت شناختی خشونت‌آمیز است که به طور موثر با تلاش‌های شناختی حماس در شبکه‌های اجتماعی تغذیه می‌شود.

🔸 به همین دلیل، سیاست فعلی در مورد رویدادهای منطقه جنین باید مورد بازنگری قرار گیرد و ارزش راهبردی احتمالی یک کارزار بسیار گسترده‌تر با استفاده از نیروهای بسیار بزرگتر اسرائیل علیه جبهه‌های بسیار بیشتر در منطقه جنین، اعم از روستایی و شهری، باید سنجیده شود.

🔸 احتمال گسترش درگیری وجود دارد، اما اگر این اتفاق بیفتد، ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی آن قادر به طراحی یک واکنش سریع و مناسب هستند و باید این کار را انجام دهند. در غیر این صورت ، اسرائیل گروگان مبارزه ای به رهبری حماس خواهد شد.

(https://www.inss.org.il/publication/jenin/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه