قطعنامه شورای حکام: توهم وحدت

الدار ممدوف، سفیر پیشین لتونی در واشنگتن و مشاور کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در امور خاورمیانه، طی یادداشتی به انتقاد از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران پرداخته است. وی گرچه معتقد است ایران نباید برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد، ولی اقدامات غرب علیه ایران را بی‌فایده می‌داند.

 

🔸 به نظر او، چون ابتدا آمریکا از توافق خارج شده، باید پیش از دیگران به تعهداتش بازگردد. در حالی که قطعنامه شورای حکام، سعی کرده ایران را مقصر قلمداد کند. به همین دلیل ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد و مسیر همکاری‌های آتی تهران و آژانس ناهموارتر خواهد شد.

🔸 به نظر نویسنده، آمریکا بیش از اینکه درصدد دستیابی به توافق باشد، می‌خواهد در بازی مقصریابی برنده شده و ایران را در افکار عمومی، مقصر شکست مذاکرات جلوه دهد. در حالی که اروپا واقعاً احیای توافق را ضروری می‌داند ولی به خطا، گمان می‌کند فشار بر ایران تاکتیک موفقی برای وادارسازی تهران به اجرای تعهداتش خواهد بود.

🔸 تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از یک‌سو مانع ورود نفت ایران به بازارهای انرژی شده است. در حالی که افزایش سهم ایران در بازار نفت می‌تواند فشارهای تحریمی علیه روسیه را افزایش داده و این برای اروپا اهمیت حیاتی دارد. از سوی دیگر این تحریم‌ها مانع سرمایه‌گذاری اروپا در عرصه نفت و گاز ایران شده است.

✅ نویسنده معتقد است که اروپا در مسیر تنش‌زایی آمریکا در مذاکرات، همراه واشنگتن نیست. ولی اتحادیه اروپا در دوران ترامپ عملاً با اجرای تحریم‌ها همراهی نموده و در دوران بایدن نیز نه‌تنها مخالفتی با تصویب تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نداشته بلکه تحریم‌های به‌اصطلاح حقوق‌بشری را علیه ایران افزایش داده است.

https://responsiblestatecraft.org/2022/06/08/us-dithering-on-iran-deal-re-entry-causing-rift-with-europeans/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه