هشدار کشورهای غربی درباره سفر به ایران

 در هفته اخیر آمریکا، کانادا و فرانسه با فاصله چند روز از یکدیگر به شهروندان خود نسبت به تبعات سفر به ایران هشدار داده‌اند. در ماه گذشته نیز انگلستان و سوئد از اتباع خود خواستند تا از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند. اهداف این دولت‌ها را می‌توان از چند منظر ارزیابی نمود.

 

#تحلیل_کوتاه

 

1️⃣ اولین مسأله، مربوط به عملیات روانی ذیل دیپلماسی عمومی است. اقدامات اخیر می‌تواند تلاشی برای گسترش ایران‌هراسی باشد. هشدار نسبت به اینکه شهروندان غربی هدف حمله تروریستی یا گروگان‌گیری قرار بگیرند، چهره ایران را به مثابه کشوری ناامن به تصویر می‌کشد.

2️⃣ دومین مسأله را می‌توان تلاشی برای پرونده‌سازی علیه ایران دانست. بدین ترتیب که اگر در آینده نزدیک رخدادی علیه شهروندان غربی در ایران و یا حتی در یکی از کشورهای همسایه مثلاً عراق، ترکیه یا امارات رخ دهد، رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی، به پشتوانه هشدارهای اخیر، تهران را متهم قلمداد می‌نمایند.

3️⃣ این احتمال نیز وجود دارد که درصدد اقدامی ضدامنیتی علیه ایران در حوزه اطلاعاتی یا نظامی باشند که واکنش متقابل ایران را در پی داشته و آتش درگیری را شعله‌ور سازد. به همین دلیل درصدد برآمدند تا شهروندان خود را از محیط درگیری دور کنند.

🔸 این احتمال وجود که کشورهای مذکور قصد داشته باشند پس از صدور قطعنامه اخیر در شورای حکام، ایران را از فشارهای دیپلماتیک بترسانند. البته عامل رژیم صهیونیستی را در ترغیب این کشورها به این اقدام نباید از نظر دور داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه