اهمیت آسیای میانه در سیاست خارجی ایران

 از ابتدای استقرار دولت سیزدهم دو مورد از سفرهای خارجی رییس‌جمهور ایران به تاجیکستان برای شرکت اجلاس شانگهای و دیگری به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو بوده است. همچنین تاکنون رؤسای جمهور ترکمنستان، قراقستان و تاجیکستان به تهران سفر کرده‌اند.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 یکی از موارد اهمیت آسیای میانه که موجب توجه بیشتر دولت سیزدهم بدان شده، امکان همکاری‌های چندجانبه با توجه به ظرفیت سازمان همکاری شانگهای است. با توجه به تکمیل عضویت ایران در این سازمان، در صورتی که این همکاری‌ها بتواند به شکلی پایدار به نقش‌آفرینی مشترک در زنجیره تأمین کالا و خدمات در منطقه بینجامد، دستاوردهای اقتصادی غیرقابل انکاری خواهد داشت.

🔸 مسأله افغانستان و جلوگیری از سرایت تروریسم به آسیای میانه پس از استقرار طالبان، دومین مؤلفه‌ای است که اهمیت روابط ایران و این کشورها را نشان می‌دهد. تجربه موفق ایران در سرکوب تروریسم در عراق و سوریه می‌تواند به همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی موفقی با این دولت‌ها به خصوص تاجیکستان و ترکمنستان منجر شود.

🔸 نفوذ چین در این حوزه و روابط مثبت ایران با این کشور، بخشی دیگر از اهمیت این منطقه برای سیاست خارجی ایران است. پروژه «یک جاده، یک کمربند» مهم‌ترین نمودی است که می‌تواند یک همکاری پایدار و بلندمدت چندجانبه را با محوریت پکن در این منطقه رقم بزند.

🔸 نفوذ روسیه در آسیای میانه مانع هژمونی آمریکا در این منطقه است. به همین دلیل ایران نسبت به کشورهای غرب آسیا با مانع کمتری در مسیر تسهیل روابط و توسعه همکاری‌های دو یا چندجانبه روبروست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه