مرشایمر: آمریکا مسبب بحران اوکراین است

 جان‌ مرشایمر از اندیشمندان نظریات واقع‌گرایانه در روابط بین‌الملل، طی یادداشتی به ارزیابی زمینه‌های بحران اوکراین پرداخته است. به نظر او آمریکا و ناتو در ترسیم تهدیدی وجودی از اوکراین برای روسیه نقش به‌سزایی داشتند و اکنون نیز درصدد تداوم نبرد، برای تضعیف روسیه هستند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 مرشایمر معتقد است هدف پوتین، الحاق اوکراین به روسیه نبود. پوتین فقط نمی‌خواست اوکراین «سکوی پرشی» برای تجاوز غرب به روسیه باشد. زیرا نه‌تنها درصدد تصرف تمام اوکراین برنیامد بلکه در پی جانشینی یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف نیز نبوده است.

🔸 به‌زعم مرشایمر، ریشه اصلی بحران، تلاش آمریکا برای تبدیل اوکراین به سنگر غرب در مرزهای روسیه است. این استراتژی سه جنبه دارد: ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا، تبدیل اوکراین به یک لیبرال‌دموکراسی غرب‌گرا، و مهمتر از همه، الحاق اوکراین به ناتو.

🔸 نویسنده اذعان می‌کند که اصرار اوباما به عضویت اوکراین در ناتو نیز مسبب اشغال کریمه توسط روسیه در ۲۰۱۴ شد. پس از آن نیز ترامپ با ارسال تسلیحات به کی‌یف، باعث تحریک مسکو شد. بایدن نیز پس از حضور در کاخ سفید، ناتو را وادار به صدور بیانیه‌ای در خصوص ضرورت عضویت اوکراین نمود.

🔸 به بیان مرشایمر، علی‌رغم تمایل زلنسکی به پایان نبرد، «ملی‌گرایان افراطی اوکراین که مورد حمایت دولت بایدن و دارای قدرت سیاسی قابل توجهی هستند، علاقه‌ای به پذیرش هیچ‌یک از خواسته‌های روسیه ندارند». پوتین نیز به چیزی جز بی‌طرفی سیاسی اوکراین رضایت نمی‌دهد. پس چشم‌اندازی برای پایان جنگ در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

https://nationalinterest.org/feature/causes-and-consequences-ukraine-crisis-203182

ارسال دیدگاه