نبرد روایت‌ها درباره بسته تحریمی اروپا

 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به ارزیابی ششمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه پرداخته است. این بسته خرید نفت روسیه از طریق دریا را تا پایان سال متوقف خواهد کرد و ارتباط سه بانک روسی با سوئیفت را قطع می‌کند.

 

#گزارش_کوتاه

🔸 روایت تحریم‌کنندگان آن است که درصدد حذف تدریجی نفت روسیه از بازار انرژی است. ولی به مجارستان، اسلواکی و چک برای دریافت نفت روسیه را از طریق خط لوله مجوز داده است. علاوه بر اینکه افزایش قیمت نفت و هم‌چنین افزایش فروش آن به مشتریانی مانند چین و هند نیز از تأثیر تحریم‌ها علیه روسیه خواهد کاست.

🔸 روایت دولت‌های اروپایی این است که با تحریم سوئیفت پرداخت‌های فرامرزی را برای روسیه دشوار کرده‌اند. در حالی که معافیت گازپروم‌بانک این تحریم را کم‌اثر خواهد ساخت. به همین دلیل کاهش ارزش روبل روسیه متوقف شده است.

🔸 نکته دیگر اینکه تحریم‌های اروپا، خرید غلات روسیه را سخت‌تر کرده است. به همین دلیل نه‌تنها این تحریم‌ها مورد قبول بسیاری از دولت‌ها قرار نگرفته، بلکه برخی دولت‌های آسیایی و آفریقایی، همراه با کرملین از تحریم‌ها تحت عنوان اقداماتی ضدحقوق‌بشری یاد می‌کنند.

🔸 اینکه آیا این بسته تحریمی، محاسبات کرملین و تصمیمات نظامی آن را تغییر خواهد داد یا خیر، سوال دیگری است. ولی به توصیه نویسنده این یادداشت، اتحادیه اروپا باید مراقب باشد که چگونه روایت‌هایی که پیرامون اقدامات تنبیهی اروپا ایجاد می‌شود، بر افکار عمومی جهانی تأثیر می‌گذارد.

https (https://t.me/Tabyincenter/25736)://ecfr.eu/article/the-eus-sixth-sanctions-package-a-battle-of-narratives/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه