تارنمای آمریکایی: راه مقابله با پوتین از چین می‌گذرد

 جان ففر، عضو بنیاد «جامعه باز» و سردبیر سابق نشریه «سیاست جهانی» در یادداشتی به واشنگتن توصیه نموده برای مهار روسیه، به تقویت روابط دوجانبه آمریکا و چین بپردازد. به نظر او پیروزی در مقابل پوتین از مسیر نظامی‌گری نمی‌گذرد.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 نویسنده برای نشان دادن عدم موفقیت راهبرد نظامی‌گری به خروج نظامی آمریکا از افغانستان، خروج نظامیان فرانسه از مالی، رشد تروریسم در عراق و سومالی و شکست نیروهای نظامی وابسته به غرب در سوریه و لیبی اشاره می‌کند. همچنین به نظر او اتحاد دو سوی آتلانتیک نیز متأثر از ناسیونالیسم و پوپولیسم راست‌گرا در اروپا و آمریکا، خدشه‌دار شده است.

🔸 از سوی دیگر، تبعات اقتصادی همه‌گیری کرونا هم‌چنان بازارهای سهام کشورهای غربی را با چالش مواجه ساخته و تورم نیز در این کشورها افزایش یافته است. بنابراین لیبرال‌دمکراسی غربی چه در سیاست و چه در اقتصاد با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

🔸 ففر بیان می‌کند که برعکس غرب، چین در مسیر رشد بالایی قرار گرفته و به مهم‌ترین بازیگر اقتصادی در جهان جنوب تبدیل شده است. عدم همراهی چین با تحریم‌های غرب علیه روسیه عامل مهمی در بی‌اعتنایی دولت‌هایی در آسیا و آمریکای لاتین به این تحریم‌ها بوده است.

🔸 به تعبیر نویسنده «چین با هر دو طرف نبرد اوکراین بازی می‌کند». این مسأله فرصت بازسازی روابط آمریکا و چین و جلوگیری از تقویت مناسبات پکن و مسکو را فراهم خواهد کرد. او به دولت بایدن توصیه می‌کند همان‌گونه که برای مدیریت اقدامات علیه روسیه حاضر به تغییر نگرش نسبت به عربستان و ونزوئلا شده، درباره چین نیز چنین رفتار کند.

🔸 چین هنوز قدرت آن را ندارد که هژمونی دلار را به چالش بکشد. از سوی دیگر به بازارهای آمریکا و اروپا نیز نیازمند است. پس واشنگتن ابزارهای لازم برای مدیریت رفتار چین را در اختیار دارد.

https://responsiblestatecraft.org/2022/06/26/americas-best-path-for-fighting-putinism-goes-through-beijing/

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه