کارنگی: ضرورت اتحاد اروپا و ناتو

 اندیشکده کارنگی در یادداشتی با اشاره به درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، بیان داشته که حمله روسیه به اوکراین نشان داد ناتو و اتحادیه اروپا هر دو برای امنیت اروپا ضروری و مکمل یکدیگر هستند. توان سیاسی و اقتصادی اتحادیه در کنار سازماندهی نظامی ناتو می‌تواند یک شاکله دفاعی قوی را شکل دهد.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 تأمین مالی عملیات‌های نظامی و مأموریت‌های صنایع دفاعی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نهاد است. اتحادیه اروپا یک نهاد فراملی است و کمیسیون اروپا نقش مهمی در تدوین بودجه دفاعی مشترک دارد. در ناتو هزینه‌ها به طور ناموزون و ناهمگن تقسیم شده است.

🔸 مهم‌ترین تفاوت این دو نهاد، حضور آمریکا در ناتو است. این مسأله با توجه به اختلاف‌نظرها و تفاوت‌های سیاست‌گذاری در دو سوی آتلانتیک می‌تواند مانعی در مسیر تقسیم کار اتحادیه اروپا و ناتو باشد. پس این دو به جای تقسیم کار باید درباره نوعی همزیستی به توافق برسند.

🔸 ناتو و اتحادیه اروپا اکنون با چالش‌های داخلی و خارجی بزرگی روبرو هستند و باید با هم به مقابله با آنها بپردازند. چگونگی گسترش هر یک از این دو و هم‌چنین مقررات استفاده از بودجه‌های دفاعی برای کشورهای عضو، از جمله این چالش‌هاست.

🔸 به باور نویسنده، چالش دیگر این است که بعضی اعضای ناتو مانند مجارستان، لهستان و ترکیه به قوانین و اصول اتحادیه اروپا پایبند نیستند. این محیط امنیتی اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. غلبه بر اختلافات درونی هر یک از این دو نهاد نیز از دیگر چالش‌های آینده همکاری‌های ناتو و اتحادیه اروپا است.

https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/87403

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه