نشست ناتو در مادرید از نگاه اندیشکده روسی

اندیشکده «شورای روسی روابط بین‌الملل» در یادداشتی به بررسی نتایج نشست اخیر ناتو در شهر مادرید پرداخته است. تقویت مرزهای شرق اروپا، بررسی عضویت فنلاند و سوئد و همچنین چگونگی ارائه کمک نظامی به اوکراین از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

 

🔸 طبق بیانیه این نشست، احیای رقابت قدرت‌های بزرگ به عنوان چالشی برای «نظم قانون‌محور» یاد شده است. ذکر روسیه در این بیانیه به عنوان تهدیدی مستقیم علیه امنیت ناتو، امکان مذاکره و گفتگو با مسکو در آینده نزدیک را دشوار خواهد ساخت. روسیه حتی تهدیدی خطرناک‌تر از تروریسم عنوان شده است.

🔸 درباره چین نیز موضع ناتو سرسختانه‌تر شده است. در حالی که در نشست ناتو در بروکسل در بهار ۲۰۲۲ صرفاً از چین خواسته شده بود که به حمایت از روسیه نپردازد. اما این بار در راستای توسعه حضور ناتو در اقیانوس هند و آرام، از «رقابت سیستمی» با چین یاد شده است.

🔸 ناتو از نظر استراتژیک همچنان به آینده نگاه می‌کند و مدلی از رویارویی با چین را در بلندمدت بررسی خواهد کرد. اما در کوتاه‌مدت و از نظر تاکتیکی، تمرکز ناتو بر منطقه اروپا خواهد بود و بسیار بعید است بتواند اجماع کافی و توان لازم برای رویارویی با پکن را کسب کند.

✅ به نظر می‌رسد تقویت حضور ناتو در اروپا، موجب شود که موضع اروپا در برابر چین جسورانه‌تر شود و این موضوع بر رویکرد ناتو در برابر چین نیز تأثیرگذار باشد. تغییر لحن نسبت به چین نیز در واقع تلاشی هر چند احتمالاً ناموفق برای جلوگیری از حمایت‌های اقتصادی پکن از مسکو به ویژه در مسأله خرید انرژی است که تحریم‌های غرب را کم‌اثر می‌سازد.

ارسال دیدگاه