تحریم جدید آمریکا علیه بخش پتروشیمی ایران

 هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین تحریم‌ها علیه درآمدهای حاصل از فروش نفت و محصولات نفتی، ۲ شخص، ۲ نفت‌کش و ۱۳ شرکت مرتبط با فروش محصولات پتروشیمی را که در ایران، امارات، هنک‌کنگ و ویتنام مستقر بوده‌اند، تحت تحریم قرار داد.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 این شرکت‌ها که عمدتاً به بهانه ارتباط با «شرکت بازرگانی نفت ایران»، «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس»، «شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران» و «نفت بهران» تحت تحریم قرار گرفتند، از شرکت‌های واسطه نسبتاً بزرگ در فروش محصولات تحت تحریم بودند.

🔸 بیشترین شرکت‌های خارجی تحت تحریم در این بیانیه، اماراتی بوده‌اند. این مسأله بیان‌گر رصد شرکت‌های واسط در بنادر امارات توسط آمریکا است. بنابراین احتمال دارد که ایران از روش‌های جدیدی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت خود استفاده کند.

🔸 شرکت‌های ایرانی تحت فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶ تحریم شده‌اند. این فرمان ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ به دستور ترامپ برای اِعمال دوباره تحریم‌های پیش از انعقاد برجام، تصویب شد. ادامه تحریم تحت این فرمان در دولت بایدن، نشانه‌ای آشکار از تداوم سیاست «فشار حداکثری» است که بایدن نیز تلویحاً در یادداشت خود در واشنگتن‌پست بدان اشاره کرد.

🔸 این اقدام را می‌توان اولین واکنش عملی آمریکا به مذاکرات دوحه و تلاشی در جهت وادارسازی ایران به عقب‌نشینی از مطالباتش دانست. علاوه بر اینکه تلاش برای جلب اعتماد متحدان منطقه‌ای آمریکا در غرب آسیا در آستانه سفر بایدن نیز ممکن است از دیگر اهداف این تحریم بوده باشد.

 

 

 

ارسال دیدگاه