خطرات حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی اسرائیل و اعراب 

 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در یادداشتی بیان داشته که به دلیل نیاز بایدن به کاهش تورم و قیمت بنزین برای تقویت موقعیت دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، کاخ سفید درصدد جلب اعتماد رهبران سعودی و تقویت عربستان و متحدانش در برابر ایران است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 مسأله این‌جاست که بی‌اعتمادی رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به آمریکا سبب شده، این کشورها درصدد مشارکت امنیتی با اسرائیل باشند. اما به دلیل بی‌اعتمادی رهبران کشورهای عربی به یکدیگر، بعید است یک ائتلاف چندجانبه تشکیل شود.

🔸 نویسنده هشدار می‌دهد که طرح ایجاد یک ناتو علیه ایران به شکست می‌انجامد. زیرا متحدان آمریکا، تصور واحدی از ایران ندارند و آن را یک تهدید وجودی نمی‌دانند. عربستان و امارات درصدد بهبود روابط با ایران برآمده‌اند. اردن و مصر از هر اقدام ضدایرانی خودداری می‌کنند و حتی مراکش نیز مهم‌ترین تهدید را الجزایر می‌داند و نه ایران.

🔸 تلاش آمریکا و اسرائیل برای جهت‌دهی این متحدان علیه ایران، اولاً خطر اقدام ایران علیه حمل‌ونقل انرژی در خلیج فارس را به دنبال دارد. ثانیاً چشم‌انداز صلح در یمن را تیره‌وتار می‌سازد. ثالثاً مسیر گفتگوهای تهران با ریاض و ابوظبی را مسدود می‌کند. علاوه بر اینکه احتمالاً به افزایش قیمت انرژی انجامیده و هدف بایدن از این سفر را خنثی می‌کند.

🔸 پیشنهاد نویسنده، تعیین یک نماینده سطح بالا از سوی اتحادیه اروپا برای گفتگو با آمریکا، ایران، عراق و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در راستای تقویت ثبات منطقه‌ای و جلب همکاری‌های چندجانبه در مسائل غیرنظامی مانند کاهش فقر و افزایش امنیت آب‌وغذایی است.

(https://ecfr.eu/article/bide-and-seek-the-dangers-of-us-support-for-a-gulf-israeli-defence-pact/)

 

 

ارسال دیدگاه