انگیزه آمریکا از طرح ادعای فروش پهپاد ایرانی به روسیه

 برخی مقام‌های آمریکا مدعی فروش پهپادهای ایرانی به روسیه شده‌اند. سی‌ان‌ان نیز در این خصوص ادعا کرده افسران روس برای بررسی پهپادها به پایگاه هوایی کاشان رفته‌اند. انگیزه آمریکا از طرح این ادعا را می‌توان در چند محور جستجو کرد.

#تحلیل_کوتاه

 

1️⃣ زمینه‌چینی تحریم
این ادعا ممکن است به بهانه جدیدی برای اِعمال تحریم علیه ایران بدل شود. به ویژه که تصویب تحریمی در ارتباط با جنگ اوکراین با اجماع بالاتر و پشتیبانی رسانه‌ای قوی‌تری در آمریکا همراه خواهد بود. تحریم علیه صنعت پهپادی از مهم‌ترین سیاست‌های ضدایرانی دولت بایدن می‌باشد.

2️⃣ جلب همکاری اروپا
ناظر به اهمیت جنگ اوکراین برای کشورهای اروپایی و تنش بی‌سابقه آنها با کرملین، این ادعا می‌تواند به افزایش هم‌گرایی واشنگتن با اروپا برای تشدید فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران بینجامد.

3️⃣ عملیات روانی
یکی از اهداف این ادعا می‌تواند تلاش برای اثرگذاری بر افکار عمومی ایران باشد. بدین ترتیب که اولاً موضع بی‌طرفی ایران در جنگ اوکراین را مخدوش ساخته و از اعتبار سیاست خارجی دولت بکاهد. ثانیاً با تداوم تحریم‌ها، ایران را مقصر این مسأله جلوه دهد.

4️⃣ اهداف منطقه‌ای
با توجه به حساسیت برخی متحدان منطقه‌ای آمریکا نسبت به توان نظامی ایران، بیان این ادعا در حین سفر بایدن به غرب آسیا می‌تواند یک لفاظی برای جلب نظر مساعد این کشورها و همچنین کاهش اعتماد آنها به روسیه، قلمداد شود.

5️⃣ جلوگیری از توسعه صادرات پهپاد
با توجه به تجربه صدور خط تولید پهپادهای ایرانی به تاجیکستان، این لفاظی‌ها می‌تواند هشداری به دیگر همسایگان و بازیگران منطقه‌ای جهت اجتناب از همکاری با صنعت دفاعی ایران باشد.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه