مقاله بورل و هشدار گروسی: سرنوشت برجام؟!

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای منتشر شده در فایننشال‌تایمز، متنی که تاکنون در مذاکرات هسته‌ای تولید شده را بهترین متن برای توافق توصیف کرد و از پایان زمان برای مصالحه‌ای مهم سخن گفت. همچنین رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تداوم خاموشی برخی دوربین‌های فراپادمانی ابراز نگرانی نمود.

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 این دو موضع‌گیری را باید در پازل گسترده‌تر دولت‌های اروپایی و آمریکا ارزیابی نمود که قصد دارند دو هدف را دنبال نمایند. هدف اول، وادارسازی ایران به پذیرش متن کنونی و احیای برجام است. در غیر این صورت، هدف دوم که برتری در «بازی سرزنش» و مقصر معرفی نمودن ایران در افکار عمومی داخلی و جهانی است.

🔸 چنین مواضعی نشان‌گر نیازمندی و حساسیت جدی اروپا به مهار برنامه هسته‌ای ایران برای حفظ معماری عدم اشاعه است. درباره آمریکا نیز گرچه مسائلی مانند اقتصاد داخلی، نبرد اوکراین و مهار چین را در اولویت می‌داند ولی بی‌نیاز از توافق هسته‌ای نیست. به‌ویژه که دستان دولت بایدن برای دستاوردسازی در سیاست خارجی چندان پُر نیست.

🔸 آیا مذاکرات به پایان رسیده است؟ به نظر نمی‌رسد این‌گونه باشد ولی ظرفیت طرف‌های مذاکره برای ارائه امتیاز و چانه‌زنی، نسبت به قبل بسیار محدودتر شده است. دولت بایدن به دلیل اینکه نتوانسته گفتگوها را به مسائل منطقه‌ای تعمیم بدهد و هم‌چنین با توجه به مخالفت‌های داخلی جمهوری‌خواهان، تمایلی به امتیاز بیشتر به ایران ندارد.

✅ در عین حال، ایران و آمریکا تمایلی به اعلام رسمی شکست مذاکرات ندارند. ایران به دلیل جلوگیری از تشدید نوسان در بازارهای داخلی به‌ویژه ارز و طلا، و آمریکا نیز بدین جهت که فاقد طرح جایگزینی است که بتواند حداقلی از امکان‌مندی و مطلوبیت را دارا باشد. فضای انجماد کنونی، در صورتی که اراده‌ای برای رفع انسداد نباشد، احتمالاً تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ادامه یابد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه