چالش‌های امنیتی افغانستان زیر سایه طالبان

 اندیشکده «گروه بحران» طی یادداشت مبسوطی با اشاره به ترور ایمن‌الظواهری رهبر پیشین القاعده، به دولت آمریکا توصیه کرده که با گفتگو و دیپلماسی، طالبان را وادار به اجرای تعهدات امنیتی‌اش در قبال جلوگیری از صدور تروریسم نماید. زیرا تداوم حملاتی مانند ترور الظواهری، ممکن است جناح‌های رادیکال‌تر طالبان را تقویت نموده و زمینه‌های تعامل را محدود نماید.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این یادداشت ذکر شده که اکنون طالبان درگیر دو نبرد داخلی است: نبرد با داعش در شرق و بخش‌هایی از شمال و نبرد با «جبهه مقاومت ملی» در پنجشیر. علاوه بر اینکه نبردهای پراکنده‌ای با وابستگان ارتش و پلیس حکومت اشرف‌غنی نیز در جریان است. طالبان در قبال دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مانند القاعده نیز تصمیم گرفته بدون درگیری مسلحانه، آن‌ها را به تدریج مدیریت و مهار کند.

🔸 در این یادداشت اذعان شده که مشکل طالبان در حفظ امنیت افغانستان، ورود نیروهای امنیتی این گروه به درگیری‌های قومی، قبیله‌ای و مذهبی با مخالفان است که توان محدود تجهیزاتی و نیروی انسانی طالبان را برای مقابله با گروه‌های تروریستی، مستهلک می‌کند. رهبران طالبان سعی کرده‌اند از طریق مذاکره با رهبران قومی و علمای دینی، سیاست‌های مسالمت‌آمیزتری در قبال مخالفان‌شان پی بگیرند.

🔸 انشعاب طالبان به گروه‌های رادیکال و میانه‌رو و هم‌چنین اتحاد گروه‌های مخالف طالبان علیه حکومت این کشور، سناریوهایی است که وضعیت امنیتی افغانستان را بدتر خواهد کرد. ورود قدرت‌های خارجی به حمایت از مخالفان طالبان نیز می‌تواند آتش جنگ‌های نیابتی را شعله‌ور کند.

🔸 کمک به طالبان برای مهار قاچاق اسلحه، ارائه آموزش‌های حرفه‌ای به نیروهای پلیس طالبان و همکاری در مدیریت تنش‌های مرزی، سه پیشنهاد این یادداشت به آمریکا و دیگر دولت‌های غربی جهت تعامل با طالبان است. به نظر نویسندگان، نباید در شرایط کنونی چالش امنیتی جدیدی برای افغانستان پدید آورد که در نتیجه آن، طالبان به سوی گروه‌های جهادگرا متمایل شود.

 

(https://www.crisisgroup.org/asia/south-asia/afghanistan/326-afghanistans-security-challenges-under-taliban)

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه