آیا روابط آنکارا و دمشق در مسیر عادی‌سازی قرار دارد؟

 مدتی است اخبار پراکنده‌ای از آغاز فرآیند عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه در رسانه‌ها منتشر شده است و این پرسش مهم را به وجود آورده که آیا این‌دو حقیقتاً در مسیر گشایش‌های دیپلماتیک قرار دارند؟

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که در حاشیه نشست جنبش غیرمتعهدها که اکتبر سال گذشته میلادی برگزار شده بود، با فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه گفت‌وگوی کوتاهی داشته است. علاوه بر این رسانه‌ها اخباری مبنی بر تلاش ولادیمیر پوتین برای گفت‌وگوی مستقیم اردوغان و اسد منتشر کرده‌اند.

🔸 همین اخبار کافی بود تا بخش‌های شمالی سوریه از جمله اعزاز، تل ابیض، الباب، ادلب و … که در اختیار نیروهای متحد ترکیه قرار دارد، به صحنه اعتراض معارضان سوریه به ترکیه و اظهارات وزیر خارجه این کشور تبدیل شود. طی گسترده‌ترین اعتراضات در اعزاز، پرچم ترکیه نیز به آتش کشیده شد.

🔸 با این حال و در میانه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال گشایش‌های دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق، بر اثر حمله نسبتاً شدید جنگنده‌های ترکیه به پایگاه ارتش سوریه در حومه عین‌العرب تعدادی از نیروهای ارتش سوریه جان خود را از دست دادند که تعداد آن‌ها از 6 نفر تا 22 نفر تخمین زده شده است. علاوه بر این از روز گذشته اخبار متناقضی درباره آغاز حمله ترکیه به مناطق شمالی سوریه منتشر شده که البته تا لحظه نگارش این سطور، تأیید نشده است.

✅ بنابراین پیشرفت روند مصالحه میان ترکیه و سوریه فراتر از سطح فعلی دشوار به نظر می‌رسد و احتمالاً و حداقل تا انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه ارتباط دو کشور در حد دیدار مقامات امنیتی دو کشور باقی بماند. مگر اینکه روسیه معادله خاصی را در این‌ رابطه پیش ببرد که فعلا نشانه‌ای برای آن وجود ندارد. در این میان خروج پناهندگان سوری از ترکیه و اسکان آن‌ها در مناطق شمالی سوریه می‌تواند دستاورد مهمی برای اردوغان در آستانه انتخابات باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه