پیشروی نیروهای وابسته به امارات در جنوب یمن و پیشبرد سناریوی تجزیه

 طی روزهای اخیر و بر اساس اخبار منتشر شده، نیروهای مورد حمایت امارات پیشروی‌های مهمی در برخی مناطق یمن داشتند.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 بر این اساس، گروه‌های مورد حمایت امارات ضمن پیشروی در مناطقی از استان شبوه در جنوب یمن، بر میدان‌های نفتی و برخی از تأسیسات، تجهیزات و اموال این نواحی مسلط شدند. حدود دو هفته پیش نیز نیروهای مجلس انتقالی جنوب با عقب راندن نیروهای وابسته به ریاض، توانستند بر شهر عتق، مرکز استان شبوه مسلط شوند.

🔸 با پیشروی‌های چند هفته اخیر، هم‌اکنون بخش مهمی از سواحل جنوبی یمن در استان أبین و در مجاورت دریای سرخ و نیز بخش‌هایی از استان‌های شبوه و حضرموت در اختیار نیروهای وابسته به امارات قرار دارد. از سوی دیگر طی هفته‌های اخیر رزمایش مشترک نظامی میان عربستان و آمریکا در منطقه ساحلی ینبع در ساحل دریای سرخ برگزار شد.

🔸 روند کلی تحولات یمن نشان‌دهنده تداوم سناریوی کنترل بر منابع نفتی و جدایی مناطق جنوبی است. به عبارت دیگر نیروهای مجلس انتقالی جنوب با حمایت امارات و البته همسو با دغدغه‌های واشنگتن برای امنیت کشتیرانی و انتقال انرژی در دریای سرخ در حال بسط تسلط خود در نواحی ساحلی جنوبی و در مجاورت چاه‌های نفتی هستند.

✅ این وضعیت، علاوه بر تقویت احتمال سناریوی تجزیه یمن، از یک‌سو مانع از دسترسی دولت صنعا به منابع درآمدی می‌شود و از سوی دیگر این منابع ناشی از فروش نفت را در اختیار نیروهای مورد حمایت امارات قرار می‌دهد که می‌تواند نقش مهمی در همراه کردن برخی قبایل و نیز اداره شهرها داشته باشد.

ارسال دیدگاه