تأثیر احیای توافق هسته‌ای بر روندهای اقتصادی ایران

 احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از چند منظر می‌تواند روندهای اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار داده و گزینه‌های متفاوتی پیش روی تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران قرار دهد.

 

#تحلیل_کوتاه

 

1️⃣ رویکرد درون‌زا یا برون‌زا
شرایط تحریمی طبعاً موجب شد تا گرایش به رویکردهای درون‌زا و عمدتاً مبتنی بر خوداتکایی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ایران برجسته‌تر شود. رفع تحریم‌ها می‌تواند توازنی میان رویکردهای درون‌زا و برون‌زا ایجاد نموده و فرصتی برای توسعه روابط تجاری خارجی فراهم کند.

2️⃣ نگاه به غرب یا شرق
گشایش در روابط تجاری و مالی با اروپا می‌تواند بار دیگر این پرسش را نزد نخبگان سیاسی و اقتصادی مطرح کند که مسیر توسعه ایران از بهبود روابط تکنولوژیک و تجاری با غرب حاصل خواهد شد یا تقویت نقش ایران در زنجیره تأمین کالا و خدمات در بلوک‌های شرقی مانند شانگهای و بریکس.

3️⃣ مبادی تأمین نرخ ارز از همسایگان
فرصت دوباره ورود درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت می‌تواند این پرسش را مطرح کند که ایران هم‌چنان می‌خواهد با وابستگی به بازارهای ارزی پیشین یعنی دوبی، سلیمانیه و هرات که هر سه، چالش‌های امنیتی با تهران دارند، نرخ ارز خود را تنظیم کند و یا درصدد طرح نوینی برخواهد آمد.

🔸 این پرسش‌ها و پرسش‌های فراوان دیگر می‌توانند فضای جدیدی برای تأمل و تفکر درباره فرصت‌های توافق احتمالی برای توسعه اقتصادی ایران، فراهم آورند.

ارسال دیدگاه