نتایج نظرسنجی موسسه واشنگتن از مردم عربستان

 طبق یک نظرسنجی که توسط موسسه واشنگتن انجام شده است سفر جو بایدن به عربستان، تأثیری بر نحوه نگاه افکار عمومی عربستان نسبت به آمریکا، عادی‌سازی روابط با اسرائیل و سایر مسائل مهم نداشته است.

♦️ نتایج نظرسنجی موسسه واشنگتن از مردم عربستان

#گزارش_کوتاه

 

🔸 موسسه واشنگتن این گزاره را با پرسش‌شوندگان سعودی مطرح کرده‌ است: «ما نمی‌توانیم در این روزها روی آمریکا حساب کنیم، بنابراین باید نگاه بیشتری به روسیه و چین به عنوان شریک داشته باشیم.» ۵۹ درصد از مردم عربستان با این گزاره موافق هستند.

🔸 تنها ۴۰ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که روابط خوب با آمریکا برای آنها مهم است. ۵۵ درصد چنین نظری را در مورد چین، ۵۲ درصد در مورد روسیه و ۴۶ درصد در مورد اتحادیه اروپا دارند. در مورد موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل و توافقات ابراهیم نیز نظرات نه چندان یکدستی وجود دارد.

🔸 ۴۲ درصد از کسانی که مورد پرسش موسسه واشنگتن قرار گرفته‌اند موافقند به کسانی که خواهان تبادلات تجاری و ورزشی با اسرائیلی‌ها هستند مجوز داده شود. ۵۷ درصد مخالف روابط عربستان با اسرائیل هستند. در ارتباط با ایران نیز تنها ۱۴ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که روابط با ایران برای کشور مهم است. با این وجود، ۳۹ درصد معتقدند که توافق هسته‌ای ایران تأثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت. ۵۷ درصد نیز نگاه منفی به این توافق دارند.

🔸 با وجود آنکه که ۵۲ درصد از مردم عربستان روابط با روسیه را مهم می‌دانند، نزدیک به سه‌چهارم سعودی‌ها نگاه منفی نسبت به حمله روسیه به اوکراین دارند. این دوگانگی نظرات نسبت به روسیه را می‌توان در سیاست احتیاط‌آمیز عربستان در قبال روسیه مشاهده کرد.

🔸 در مورد مسائل داخلی نیز، حدود نیمی از مردم عربستان به طور عمومی نسبت به شرایط اقتصادی این کشور بدبین هستند. ۴۲ درصد از پرسش‌شوندگان نیز به تفسیری «میانه‌رو، متساهل و مدرن» از اسلام تمایل دارند.

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/new-saudi-poll-shows-bidens-visit-barely-budged-skepticism)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه