انتقاد بروکینگز از طرح دانشجویی دولت بایدن

 اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به بررسی طرح جدید بایدن برای لغو بخشی از بدهی دانشجویان پرداخته است. این طرح بدهی دانشجویانی را که کمتر از ۱۲۵ هزار دلار در سال درآمد دارند، تا سقف ۱۰ هزار دلار می‌بخشد.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این یادداشت، به نکات مثبت این طرح پرداخته شده است. از جمله اینکه مبلغ اقساط نصف شده و بازه زمانی بازپرداخت وام از ۱۰ سال به ۲۰ سال افزایش پیدا کرده است.

🔸 ولی نویسنده معتقد است مشکل به طور ریشه‌ای حل نمی‌شود. زیرا افزایش سه‌برابری شهریه دانشگاه‌ها، بار دیگر دانشجویان را در معرض بدهی سنگین قرار خواهد داد.

🔸 طبق این یادداشت، مشکل طرح بایدن، این است که مبنای محاسبه، درآمد افراد است. در حالی که نویسنده معتقد است باید دارایی افراد (یعنی درآمد منهای بدهی‌ها) مبنای محاسبه باشد. بدین ترتیب، افراد بیشتری مشمول بخشودگی خواهند شد.

🔸 نقد دیگر نویسنده این است که به افزایش گسترده شهریه‌های دانشگاه‌ها توجه نمی‌کند. به نظر نویسنده همان‌طور که دولت به «آموزش پایه» یعنی مقاطع ابتدایی و دبیرستان یارانه اختصاص می‌دهد، باید درباره تحصیلات دانشگاهی نیز چنین تدبیری بیندیشد. زیرا افزایش تحصیلات دانشگاهی به نفع اقتصاد کشور است.

(https://www.brookings.edu/blog/the-avenue/2022/08/25/bidens-student-debt-cancellation-doesnt-solve-the-root-problems-facing-borrowers-but-its-a-start/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه