گزارش مؤسسه خاورمیانه از وضعیت آشفته عراق

مؤسسه خاورمیانه در گزارشی با عنوان «آیا عراق در آستانه یک جنگ داخلی جدید است؟» به بررسی وضعیت پرتنش عراق پرداخته و معتقد است هم صدری‌ها و هم چارچوب هماهنگی شیعیان در وضعیت بن‌بست قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند طرحی برای خروج از آن ارائه کنند

 

🔹 مؤسسه خاورمیانه در گزارشی با عنوان «آیا عراق در آستانه یک جنگ داخلی جدید است؟» به بررسی وضعیت پرتنش عراق پرداخته و معتقد است هم صدری‌ها و هم چارچوب هماهنگی شیعیان در وضعیت بن‌بست قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند طرحی برای خروج از آن ارائه کنند.

🔸 نویسنده بر این باور است که احتمال گسترش خشونت، ترور و تسویه‌حساب گروه‌های سیاسی در آینده نزدیک وجود دارد. همچنین طرفین به دنبال افزایش هزینه دیگری برای تداوم بن‌بست فعلی هستند.

🔸 تا زمانی که مقتدی الصدر با پیوستن به مذاکراتی که از سوی نخست‌وزیر طراحی شده، موافقت نکند، نباید انتظار برون‌رفت از شرایط فعلی را داشت. در نقطه مقابل اگر راهبرد مقتدی الصدر برای رد هرگونه گفت‌وگو با مخالفانش یک استراتژی باشد، می‌تواند به نقطه‌ای منتهی شود که آغاز کاهش دستاوردهای جریان صدر باشد.

🔸 مسئله دیگر عدم ورود مرجعیت به مناقشات سیاسی است. عملکرد مرجعیت نشان داده تنها زمانی که اختلافات و منازعات، صلح و امنیت جامعه را در معرض تهدید قرار دهد، این نهاد ورود پیدا کرده و می‌تواند طرفین را از هرگونه تنش خطرناک دور کند.

🔸 نویسنده در انتها با بیان این نکته که هیچ میانجی خارجی وجود ندارد که برای طرفین قابل قبول بوده و بتواند آن‌ها را به یک راهکار سازش‌گرانه رهنمون کند، می‌افزاید: بحران کنونی تا زمانی که رهبران عراق بتوانند به سازش بین خود برسند، باقی می‌ماند. چالش کوتاه‌مدت جلوگیری از تبدیل این آشفتگی سیاسی به یک جنگ داخلی تمام‌عیار خواهد بود.

(https://www.mei.edu/publications/iraq-brink-new-civil-war)

ارسال دیدگاه