گزارش المانیتور از تحولات بانکی در عراق

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی تحولات ارزی و بانکی در عراق پرداخته و با اشاره به نارضایتی متحدان دولت السودانی از اقدامات آمریکا، معتقد است نخست‌وزیر عراق در وضعیت دشواری میان مطالبات گروه‌های حامی خود در چارچوب هماهنگی و خواسته‌های آمریکا قرار گرفته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 نخست‌وزیر عراق طی روزهای اخیر «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار و «علی محسن العلاق» را که نزدیک به نوری المالکی محسوب می‌شود به عنوان سرپرست بانک مرکزی و «بلال الحمدانی» را به عنوان سرپرست بانک تجارت این کشور منصوب کرد.

🔸 نرخ دلار آمریکا در هفته‌های اخیر با روندی افزایشی به ۱۶۷۰ دینار رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۴ محسوب می‌شد. این در حالی است که دولت الکاظمی پس از افزایش نرخ رسمی دلار از ۱۱۸۲ به ۱۴۶۰ دینار در دسامبر ۲۰۲۰ برای مقابله با بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، نرخ دلار را بین ۱۱۴۵ تا ۱۱۴۷ دینار نگه داشت.

🔸 نویسنده گزارش المانیتور در ادامه به چند دلیل برای افزایش قیمت دلار در عراق اشاره می‌کند:

1️⃣ عدم شفافیت نظام بانکی عراق که بانک مرکزی را بر آن داشت تا برای رعایت مقررات فدرال رزرو آمریکا، محدودیت‌هایی را برای بانک‌هایی که از دلار استفاده می‌کنند، تعیین کند. این موضوع دسترسی به دلار را در سیستم بانکی عراق محدود کرد.

2️⃣ عدم امکان نظارت و ردیابی کامل مسیر پول در داخل و خارج عراق به دلیل فقدان روندهای الکترونیکی در این کشور که به افراد و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا دلار آمریکا را به صورت غیرقانونی به خارج از عراق منتقل کنند.

3️⃣ سطح بالای فساد در عراق که در قالب اقداماتی مانند پولشویی یا سرقت و انتقال اموال به خارج از کشور و یا مواردی مانند افزایش خرید ملک خارج از عراق صورت می‌گیرد.

↙️ منبع:
https://www.al-monitor.com/originals/2023/01/explainer-what-behind-iraqs-central-bank-shuffle-and-what-next

 

ارسال دیدگاه