کارنگی: تصمیم آلمان روابط دیرینه با روسیه را زیر و رو می‌کند

 اولاف شولتز صدراعظم آلمان سرانجام اعلام کرد این کشور ۱۴ تانک لئوپارد۲ را به اوکراین ارسال خواهد کرد و به کشورهای اروپایی اجازه خواهد داد که از آلمان برای ارسال به اوکراین تانک خریداری کنند. جودی دمپسی کارشناس اندیشکده کارنگی در یادداشتی در این باره نوشته است پس از فشار مداوم آمریکا و متحدان اروپایی آلمان، شولتز به فصلی از رهبری سیزده ماهه خود پایان بخشید. فصلی که خطر انزوای آلمان، شکاف در اروپا و ضربه جدی به روابط برلین و واشنگتن را به همراه داشت.

کارشناس کارنگی معتقد است به دلیل عدم تمایل آلمان به تشدید جنگ در اوکراین، شولتز آمادگی این را نداشت که اجازه تأمین تانک‌های لئوپارد۲ توسط دیگر کشورها را بدهد یا به تنهایی بدون پوشش آمریکا دست به این اقدام بزند. تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ارسال ۳۱ تانک ام-۱ آبرامز، هر گونه بهانه بیشتر از سوی شولتز را سلب کرد.

🔸 به باور کارشناس کارنگی فصل تازه‌ای برای شولتز آغاز خواهد شد که ساده نخواهد بود. جناح چپ حزب سوسیال دموکرات همواره مخالف ارسال تانک و تسلیح اوکراین بوده است. از نظر آنها، جنگ اوکراین دهه‌ها روابط بسیار نزدیک آلمان و روسیه را به تدریج تخریب می‌کند. آلمان از سال ۱۹۶۰ به دنبال نزدیکی روسیه به اروپا و حتی ادغام روسیه با بخش آلمانی اروپا بود. برای حزب سوسیال دموکرات، اولین قرارداد خط لوله گاز روسیه به آلمان در اوایل دهه ۱۹۷۰ راهی برای آزادسازی آلمان از تسلط قابل توجه آمریکا بر اروپای غربی بود.

🔸 تنها پس از فشار بسیار، شولتز خط لوله نورداستریم۲ را کنار گذاشت. با این حال برخی مقامات حزب ناخشنودی خود را از هر دو تصمیم در مورد خط لوله و تانک‌های لئوپارد اعلام کردند و می‌گویند این تصمیمات روابط ویژه آلمان و روسیه را لگدمال می‌کند و نقش میانجی‌گری آلمان برای پایان جنگ را از بین می‌برد. این اعلام ناخشنودی می‌تواند موجب ایجاد یک اپوزیسیون در داخل حزب شود.

🔸 پس از تصمیم آلمان، سخنگوی کرملین اعلام کرد تانک‌ها مانند سایر چیزها خواهند سوخت و تأثیری بر نتیجه جنگ ندارند. این واکنش می‌تواند دلیل تردید شولتز را توضیح دهد. او اکنون مسیر نامشخصی در ارتباط با روسیه پیش رو می‌بیند. کارشناس کارنگی در پایان نوشته است: شولتز اکنون باید بپذیرد که نقش برلین به عنوان میانجی‌گر و روابط ویژه با مسکو، در مقطع فعلی به پایان رسیده است. شاید این فرصتی برای شولتز باشد تا در این چشم‌انداز جدید جهانی، توجه آلمان را به اروپا و روابط فراآتلانتیک متمرکز کند.

↙️ منبع:

https://carnegieeurope.eu/2023/01/26/scholz-s-tank-decision-upends-germany-s-long-affair-with-russia-pub-88896

ارسال دیدگاه