انتخابات ایران مسیر روابط با روسیه را تغییر می‌دهد

اندیشکده «چتم هاوس» در یادداشتی به قلم «نیکولای کوژانوف» به بررسی انتخابات ایران و تأثیر آن بر روابط با روسیه پرداخته و نوشته است که به نظر می‌رسد اولویت اصلی هر دو نامزد ریاست جمهوری رفع تحریم‌ها و بهبود اقتصاد است و نه روابط خاص با مسکو.

🔹 نویسنده در ابتدای یادداشت به وضعیت روابط دو کشور در سال‌های اخیر پرداخته و نوشته است که در حال حاضر روابط روسیه و ایران بسیار گسترده شده که شامل هماهنگی مواضع و تبادل اطلاعات درباره موضوعات متنوع بین‌المللی مانند برنامه هسته‌ای ایران، جنگ سوریه، وضعیت دریای خزر، تحولات افغانستان و امنیت خلیج‌فارس است. ایران، علاوه بر ارائه تجربیاتش در دور زدن تحریم‌ها به روسیه، به‌عنوان واسطه‌ای برای اجرای این اقدامات نیز عمل کرده است.

🔹 کوژانوف چنین استدلال می‌کند که در صورت ایجاب منافع نظام، حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز ممکن است سیاست خود را در قبال روسیه تغییر دهد؛ دو عامل کلیدی که می‌تواند وی را به تجدیدنظر در روابط با روسیه وا دارد، تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی کشور هستند.

🔹 در بخشی از این یادداشت آمده است که فارغ از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رئیس‌جمهور منتخب با دو چالش اساسی روبروست: احیای اقتصاد و کاهش فشار ناشی از تحریم‌های بین‌المللی. هر دو نامزد مستقل از مواضع سیاسی‌شان، این دو هدف را به مردم وعده می‌دهند و تفاوت‌های اساسی فقط در شیوه‌ها و راهبردهای پیشنهادی آن‌ها نهفته است.

🔹 نویسنده چنین استدلال می‌کند که هرگونه لغو تحریم‌ها و احیای روابط با غرب، تهران را به بازنگری در روابط با روسیه وا می‌دارد. اگرچه این تجدیدنظر ممکن است بلافاصله رخ ندهد اما مسکو از این مسئله کاملاً آگاه است و پس از فوت رئیسی، کرملین فوراً تلاش‌ها برای توافق بلندمدت دوجانبه را متوقف کرده و منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باقی خواهد ماند.

منبع:

(https://www.chathamhouse.org/2024/06/irans-election-may-change-direction-its-relations-russia?utm_source=twitter.com&utm_medium=organic-social&utm_campaign=russia&utm_content=iran)

 

مترجم: رسول صادقی

ارسال دیدگاه