پروژه شرکت صهیونیستی برای شناسایی دارایی‌های ایران

یک رسانه صهیونیستی گزارش داده شرکت جاسوسی «بلک‌کیوب» پروژه‌ای برای شناسایی و مصادره دارایی‌های ایران داشته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی اختصاصی فاش کرده شرکت جاسوسی «بلک‌کیوب» پروژه‌ای برای شناسایی و مصادره میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران داشته است.

رسانه صهیونیستی به استناد اسناد شرکت بلک‌کیوب و همچنین گفته‌های منابع اگاه گزارش داد این شرکت تلاش کرده با به دام انداختن مقام‌های ارشد دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از آنها درباره مقر دارایی‌های ایران و امکان مصادره آنها به نفع خانواده‌های قربانیان ادعایی تروریسم اطلاعات کسب کند. این عملیات، قبل از رسیدن به موفقیت افشا شده است.

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند شرکت بلک‌کیوب تلاش کرده از «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما و «کالین کال»، معاون اوباما جاسوسی کند. در آن زمان این گمان مطرح شد که این عملیات با تلاش برای لغو توافق هسته‌ای برجام ارتباط داشته است.

روزنامه هاآرتص اکنون نوشته هدف این پروژه در واقع شناسایی دارایی‌های حکومت ایران برای مصادره و شناسایی بانک‌ها یا مقام‌هایی بوده که به ایران برای پنهان کردن دارایی‌هایش کمک می‌کنند.

هاآرتص نوشته تخصص شرکت‌های اطلاعاتی مانند بلک‌کیوب ردیابی دارایی‌های کشورها در سراسر دنیا و کمک به قربانیان ادعایی تروریسم برای دریافت غرامت از این کشورها است. انجام این کار برای این شرکت‌ها وسوسه‌انگیز است چون حتی درصد اندکی از وجوه ایران که در نقاط مختلف دنیا مصادره شده‌اند مبالغی هنگفت هستند.

این شرکت در تلاش بوده با به دام انداختن مقام‌های رده بالای دولت اوباما از آنها اطلاعاتی برای ردیابی دارایی‌های ایران (مانند حساب‌های بانکی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس) و عاملان کمک به این کشور برای مخفی کردن دارایی‌هایش استخراج کند.

یکی از پروژه‌های شرکت جاسوسی مذکور یک حساب ایران در مسقط بوده که در آمدهای نفتی ایران در آن نگهداری می‌شده است. به نوشته هاآرتص، در سال 2015 موجودی این حساب معادل 5.7 میلیارد دلار به ریال عمان بوده است.

شرکت صهیونیستی تمرکز تحقیقاتش را روی عملیات ایران برای تبدیل وجوه این حساب به دلار قرار داده و در تلاش بوده از مقام‌های آمریکایی با مقام‌های بانک‌های کارگزار که قانون را احیاناً نقض می‌کنند، شکایت کند. این پروژه در نهایت ناکام ماند و از آن چیزی عاید شرکت مذکور نشد.»

منبع: تسینم

این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

ارسال دیدگاه