چگونه باید به نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رجوع کرد؟

نظرسنجی‌های اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا نشان می‌دهند که جو بایدن نامزد دموکرات چه در سطح ملی و چه در ایالت‌های مهم از رقیب خود دونالد ترامپ پیشی گرفته و با استناد به این نظرسنجی‌ها می‌توان گفت در صورتی که امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود بایدن پیروز آن خواهد بود.

♦️ چگونه باید به نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رجوع کرد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نظرسنجی‌های اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نشان می‌دهند که جو بایدن نامزد دموکرات چه در سطح ملی و چه در ایالت‌های مهم از رقیب خود دونالد ترامپ پیشی گرفته و با استناد به این نظرسنجی‌ها می‌توان گفت در صورتی که امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود بایدن پیروز آن خواهد بود. اما سوالی که شاید ذهن بسیاری را درگیر خود کند این است که این نظرسنجی‌ها چهار سال قبل و حتی در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز پیروزی هیلاری کلینتون را پیش‌بینی می‌کردند پس چرا چنین نشد و آیا می‌توان بار دیگر به آنها اعتماد کرد؟

🔸 پاسخ در نحوه رجوع به این نظرسنجی‌ها و توجه به برخی از عواملی است که باید به آنها توجه کرد تا بتوان ارزیابی نسبتاً دقیقی از نتایج نهایی به دست آورد. در این چارچوب موارد زیر را می‌توان برشمرد:

۱- تمام نظرسنجی‌های علمی دارای درصدی از خطا هستند. خطای ۳ یا ۴ درصدی در نظرسنجی‌ها معمول به نظر می‌رسد. یعنی محبوبیت حقیقی نامزد مورد نظر ممکن است ۳ یا ۴ درصد بیشتر و یا کمتر از عدد اعلامی نظرسنجی باشد، بنابراین یک بازه ۶ تا ۸ درصدی را باید در نظر گرفت.

۲- در نظرسنجی‌ها عددی به عنوان تصمیم‌نگرفته‌‌ها اعلام می‌شود. یعنی افرادی که تاکنون تصمیم خود را برای رأی به یک نامزد نگرفته و یا مایل به اعلام نظر خود نیستند. این موضوع در انتخابات سال ۲۰۱۶ برجسته بود، چرا که هیچ یک از نامزدها از محبوبیت قاطعی در میان رأی‌دهندگان برخوردار نبودند. در این مواقع رأی‌دهندگان اغلب به نامزدی تمایل پیدا می‌کنند که چهره جدیدی محسوب شده و نماد تغییر وضع موجود باشد که این موضوع را در روز رأی‌گیری در انتخابات چهار سال قبل شاهد بودیم. با این وجود، ترامپ امسال از چنین مزیتی برخوردار نیست.

۳- در نظام انتخاباتی آمریکا که آرای الکترال ایالات، تعیین‌کننده فرد پیروز است و نه تعداد آرای مردمی، رجوع به نظرسنجی‌هایی که در سطح ملی انجام شده است گمراه‌کننده خواهد بود. در انتخابات ۲۰۱۶، کلینتون ۴۸/۲ درصد آرا و ترامپ ۴۶/۱ درصد آرا را به دست آوردند که نظرسنجی‌ها تا حدودی همین نتایج را پیش‌بینی می‌کردند. از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا ۱۳ ایالت را می‌توان نام برد که پیش‌بینی نتایج در آنها بسیار سخت بوده و در حقیقت رقابت اصلی در این ایالات در جریان است.

🔸 بنابراین با در نظرگرفتن این عوامل حتی پیش‌بینی پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز دور از انتظار نبوده است. شاید احتمال بالایی وجود داشته باشد که جو بایدن اکثریت آرای مردمی انتخابات امسال را از آن خود کند اما پیروزی در انتخابات نیازمند کسب اکثریت آرا در ایالات تعیین‌کننده است. موضوعی که به نظر می‌رسد بایدن دستکم تاکنون در آن موفق ظاهر شده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه