انتقاد مقام سابق نظامی آمریکا از سیاست این کشور در یمن

«موسسۀ خاورمیانه» گزارشی به قلم ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سنتکام طی سال‌های 2016 تا 2019 منتشر کرده است. وی در این گزارش به انتقاد از تصمیم احتمالی وزارت خارجه آمریکا در الصاق انصارالله به فهرست «سازمان‌های تروریستی» پرداخته است.

♦️ انتقاد مقام سابق نظامی آمریکا از سیاست این کشور در یمن

 

#گزارش_کوتاه

🔹 «موسسۀ خاورمیانه» گزارشی به قلم ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سنتکام طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ منتشر کرده است. وی در این گزارش به انتقاد از تصمیم احتمالی وزارت خارجه آمریکا در الصاق انصارالله به فهرست «سازمان‌های تروریستی» پرداخته است.

🔹 وی با اشاره به نبرد طولانی در مآرب و انفجار کشتی‌ها با مین در دریای سرخ، سازش‌ناپذیری طرفین این نبرد را دلیل تداوم آن دانسته است. او نوشته است که شیوع کرونا در این شرایط بر وخامت وضعیت غیرنظامیان به‌ویژه کودکان در این کشور افزوده است.

🔹 به نظر نویسنده، زمان آن رسیده که آمریکا به جای حمایت از عربستان، با تشویق طرفین به راه‌حل سیاسی، نقش یک رهبر جهانی را در پایان‌بخشی به این نبرد زیان‌بار بر عهده بگیرد، ولی افزودن نام انصارالله به فهرست گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی، کاملاً با این هدف در تضاد است.

🔹 ژنرال ووتل ضمن طرح این ادعا که «جنبش حوثی این جنگ را آغاز و طولانی کرده و سزاوار همدلی نیست»، بیان می‌کند که اعلام آن‌ها به عنوان «گروهی تروریستی» مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل‌شان می‌شود و تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل را نیز در رسیدن به راه‌حل سیاسی، مختل می‌کند.

🔹 او در پایان می‌نویسد که اعتبار و کارآیی فهرست «سازمان‌های تروریستی»، به تعداد محدود آن است که می‌تواند با قطع حمایت‌های خارجی، مانع دست‌یابی گروه‌های هدف به منابع مورد نیازشان شود. بنابراین افزایش بی‌رویه عناوین این فهرست برخلاف منافع ملی آمریکاست.

🔸 به نظر می‌رسد با توجه به ناکارآمدی سیاست دولت ترامپ درباره یمن، تیم سیاست خارجی دولت بایدن ضمن کاهش حمایت‌های تسلیحاتی از عربستان درصدد ارتباط‌گیری با بازیگران داخلی یمن از جمله انصارالله برآید تا هم با پایان‌بخشیدن به نبرد، بر اعتبار سیاسی‌اش بیفزاید و هم به‌زعم خود از توسعه نفوذ ایران در یمن بکاهد.

منبع

(https://www.mei.edu/blog/political-support-not-terrorist-designation-key-moving-forward-yemen)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه