سفر انریکه‌ مورا به تهران

انریکه‌مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای طی سفر اخیر به تهران درصدد گره‌گشایی از بن‌بست شکل‌گرفته در مذاکرات برآمده است. گفتگوهای هسته‌ای از اسفند سال گذشته متوقف شده است. به نظر می‌رسد پس از حمله روسیه به اوکراین، احیای توافق هسته‌ای برای اروپا از چند منظر اهمیت بیشتری یافته است. زیرا

 

1️⃣ احتمالاً این ارزیابی در بین برخی سیاست‌مداران اروپایی وجود داشته باشد که احیای توافق هسته‌ای و گشایش در فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، می‌تواند بخشی از کمبود انرژی ناشی از تحریم روسیه را جبران نموده و در نتیجه به حفظ یا افزایش فشارهای تحریمی بر مسکو منجر شود.

2️⃣ این تصور نیز برای آنان محتمل است که با احیای توافق هسته‌ای می‌توانند از سرعت توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران با چین و به ویژه روسیه بکاهند و زمینه‌های مذاکرات آتی با ایران در دیگر موضوعات را فراهم کنند.

3️⃣ با وقوع جنگ اوکراین و ایجاد هزینه‌های ناشی از تحریم روسیه، اروپایی‌ها احتمالاً به بازار ایران برای گسترش صادرات و کسب درآمدهایی در راستای جبران دشواری‌های کنونی بنگرند و به همین دلیل برای رفع تحریم‌های ایران انگیزه بیشتری بیابند.

🔸 هنوز مشخص نیست که مورا حامی پیامی از سوی آمریکا بوده باشد یا ابتکار عملی از سوی اتحادیه اروپا در جریان است. ولی به نظر می‌رسد دو موضوع محور گفتگوهای مورا در تهران بوده است: تضمین رفع تحریم‌ها و پایبندی آمریکا به توافق و دیگری خروج سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا.

✅ اکنون در «نبرد اراده‌ها» میان ایران و آمریکا هر یک با پافشاری بر موضع خود منتظر عقب‌نشینی دیگری است. بی‌شک اگر دولت بتواند برنامه‌های اقتصادی خود را فارغ از مذاکرات هسته‌ای پیگیری کند، شانس بیشتری برای تحمیل اراده خود بر طرف مقابل خواهد داشت.

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه